Lemvigh-Müller afskediger 200
Samtidig tager stål- og teknikgrossisten hul på en større organisationsomlægning, der skal forenkle salgsstrukturen.
- Krisen har medført en markant salgsnedgang inden for alle produktområder og kundegrupper. Der er desværre ikke noget, der tyder på en bedring inden for en overskuelig fremtid, og derfor er vi nødt til at reducere vores bemanding og tilpasse vores omkostninger i forhold til de aktuelle realiteter, oplyser administrerende direktør Morten Jørgensen.
Det betyder, at 200 ud af i alt 1.650 medarbejdere i alle dele af virksomheden vil blive sagt op i nærmeste fremtid.
- Det er ubehageligt mange på én gang, men det er nødvendigt, hvis Lemvigh-Müller fortsat skal kunne stå distancen på et marked, der er mere konkurrencepræget end nogensinde før. Omvendt havde gradvise nedskæringer over hele linjen ikke blot trukket pinen ud, men også udpint organisationen. Derfor har vi sideløbende med de økonomiske overvejelser også været inde i nogle meget grundige overvejelser om, hvordan vores fremtidige organisation skulle se ud, forklarer Morten Jørgensen.
Som følge af dette, er en omfattende ændring af organisationen i fuld gang.
- Hvor vi tidligere havde syv salgsdivisioner, der langt hen ad vejen tog udgangspunkt i forskellige produkttyper, vil vi fremover have tre stærke divisioner, der tager udgangspunkt i de forskellige behov, som kunderne inden for vores tre hovedforretningsområder har, nemlig Stål og Metal, Industriteknik og Tekniske Installationer. Samtidig samler vi flere mindre enheder i stærke regions- og kompetencecentre og skaber en fladere organisation, som er tættere på kunderne og væsentlig nemmere at finde rundt i, fortæller Morten Jørgensen.
Selvom udfordringerne er store i øjeblikket, er Morten Jørgensen optimistisk på længere sigt.
- Vi er en del af en meget velkonsolideret og praktisk taget gældfri koncern, som har en langsigtet tankegang. Derfor er vi afgjort godt rustet til de hårde tider, der fortsat venter forude. Men det solide fundament må aldrig blive en undskyldning for ikke at udvikle og tilpasse forretningen, mener han. Som grossist gælder det helt grundlæggende, at vores samlede omkostninger skal ned – og vores effektivitet op – det er en nødvendighed for at fastholde konkurrenceevnen. Strømlining af virksomheden, forenkling af forretningsprocesserne og fokus på fremtidige vækstområder er blandt de tiltag, der skal sikre, at vi kommer helskindede gennem den aktuelle krise – og står stærkt, når konjunkturerne før eller siden vender, vurderer Morten Jørgensen.
Kilde: Lemvigh-Müller - http://www.lemu.dk