23948sdkhjf

Ny Lego-strategi giver pote

Lego Koncernen har i de seneste år fulgt en ny forretningsstrategi, som nu ser ud til at give pote. Koncernen kan berette om et særdeles tilfredsstillende resultat i 2006.
Den forretningsstrategi, som LEGO Koncernen har fulgt de seneste år, er den væsentligste årsag til virksomhedens særdeles tilfredsstillende 2006-resultat.

Årets resultat blev 1.430 mio. kr. mod 505 mio. kr. i 2005. Omsætningen blev 7.823 mio. kr. mod 7.050 mio. kr. i 2005, hvilket svarer til en stigning på 11 pct.

Alle markeder er gået frem
Omsætningsstigningen er jævnt fordelt på virksomhedens markeder, herunder på salg direkte til forbrugerne. Især har salget af såvel de relancerede, klassiske produktlinjer LEGO CITY, LEGO DUPLO og LEGO TECHNIC som den nye udgave af LEGO MINDSTORMS udviklet sig mere positivt end ventet. Dertil kommer, at detailhandlens lagre ved indgangen til 2006 var ekstraordinært lave. Disse blev i begyndelsen af året forøget til et forretningsmæssigt sundere niveau.

Endelig var salget af LEGO Star Wars produkterne stærkere end ventet i et år uden filmlancering. Den forøgede efterspørgsel har betydet, at virksomheden i årets løb ikke fuldt tilfredsstillende har kunnet møde efterspørgslen fra detailhandlen.Efter den finansielle rekonstruktion i 2004 og 2005 fokuseres i 2006, 2007 og 2008 på at bygge en profitabel kerneplatform for virksomheden.

Resultatet i 2006 ses som et vigtigt skridt på vejen i gennemførelsen af denne anden fase i strategien, og det bidrager dermed til at sikre virksomhedens fremtid.

Ny selskabsstruktur i LEGO Koncernen
Den forenkling af selskabsstrukturen, som LEGO Koncernen har arbejdet med i de seneste år, forventes færdiggjort i løbet af foråret 2007. Forenklingen betyder, at alle LEGO relaterede aktiviteter på legetøjsmarkedet i fremtiden vil være samlet i LEGO A/S koncernen, og navnet LEGO Koncernen vil derfor fremover blive brugt om denne enhed. LEGO Holding A/S er fortsat største aktionær i LEGO A/S.

Forventninger til 2007
Det globale legetøjsmarked ventes som helhed at være uændret, og det betyder, at LEGO Koncernens største markeder, USA og Tyskland, fortsat forventes at være under pres i 2007.

LEGO Koncernen forventer på den baggrund en lidt lavere omsætning i 2007 end i 2006.Den væsentligste udfordring for virksomheden i 2007 bliver den iværksatte ændring af forretningsmodellen, som især består i udflytning af størsteparten af produktionen. Det er en meget krævende opgave at gennemføre udflytningen, og det er afgørende, at hverken produktkvalitet eller leveringsservice påvirkes negativt.

Kilde: Lego / http://www.lego.dk


Læs mere om: Lego
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094