23948sdkhjf

Virksomheder føler sig chikaneret af Arbejdstilsynet

Arbejdstilsynet spilder virksomhedernes ressourcer, når de besøger samme virksomhed op til tre gange på et år, uden der har været anmærkninger. Det mener DS Håndværk & Industri.
Igennem det seneste halve år har DS Håndværk & Industri modtaget en række henvendelser fra medlemsvirksomheder, der er trætte at have Arbejdstilsynet på besøg flere gange om året.

Problemet er ifølge direktør i DS Håndværk & Industri, Jani Lykke Methmann, ikke, at tilsynet med jævne mellemrum inspicerer virksomhederne, men at besøgene i mange tilfælde finder sted flere gange om året, selvom der ikke har været nævneværdige anmærkninger.

- Vi har virksomheder, der ryster på hovederne, fordi de oplever, at man fra Arbejdstilsynets side ikke har nogen virkelighedsforståelse i forhold til virksomhederne. Vi har flere medlemmer, der har oplevet op til tre besøg fra Arbejdstilsynet indenfor et år, uden der har været nogen anmærkninger, og de er frustrerede over at skulle bruge al den tid på det, fortæller Jani Lykke Methmann til Metal Supply.

- Det, medlemmerne siger, er, at deres virksomhed jo skal afsætte temmelig meget tid på de her besøg, og det gør de selvfølgelig gerne, hvis der er alvorlige fejl og mangler, der skal rettes op, men det her virker som et spild af både deres og arbejdstilsynets ressourcer, forsætter hun og tilføjer:

- Det virker ikke særligt koordineret, at man kan have tre besøg, uden der er nogen anmærkninger. Og der er der nogen, der undrer sig over, at Arbejdstilsynet ikke i stedet bruger tiden på dem, der har brug for det.

Vil ikke vente flere uger på tilsynsrapporten
En af de virksomheder, der har haft mange besøg fra arbejdstilsynet, er NH Stål på Fyn. På halvandet år har Arbejdstilsynets medarbejdere besøgt virksomheden hele tre gange.

- Vi synes jo, det er lidt meget med tre besøg på under halvandet år, når der ikke har været noget af betydning at slå ned på, siger Hanne Nylev, medejer af NH Stål, til Metal Supply.

Og hun undrer sig netop over, at tilsynet ikke vælger at bruge sine ressourcer noget bedre.

- Jeg hører jo lignende historier fra flere andre virksomheder, og det undrer jo, at Arbejdstilsynet bruger så meget tid på at besøge de samme virksomheder flere gange, når det er småting, der er at komme efter, når vi ved, at der er virksomheder, der aldrig får besøg, og hvor tingene netop ikke er i orden, siger Hanne Nylev.

Og de hyppige besøg er ikke den eneste anmærkning, som Hanne Nylev har at hæfte på Arbejdstilsynet. Når Arbejdstilsynet har været på besøg og påpeget ting, der skal bringes i orden, så erfarer hun nemlig fra både egen og andres virksomheder, at der kan gå rigtig lang tid, før Arbejdstilsynet sender noget på skrift.

- Vi synes, at en tilbagemeldingstid på foreløbigt seks uger er lang tid, og det er vi meget utilfredse med. Måske er det bagateller, der står i rapporten, men måske er det større ting, og det kan man ikke komme videre med, før man har den rapport, siger Hanne Nylev og tilføjer:

- Hvis der nu var nogle store ting i rapporten, som vi skulle have rettet op på inden det næste besøg efter sommerferien, begynder det jo at knibe med tiden, hvis vi skal have hjælp ude fra, for folk begynder jo at gå på ferie.

Også i DS Håndværk & Industri genkender direktøren problematikken omkring de lange responstider fra Arbejdstilsynet, mens tilsynschef i Arbejdstilsynet, Anne Therese Schultz-Petersen siger, at det ikke er reglen, at man venter seks uger, men nærmere undtagelsen. Hun mener desuden ikke, at fraværet af en rapport bør bremse virksomhederne i at udbedre forholdene.

- Det er virksomhedens ansvar at leve op til arbejdsmiljølovens regler, og virksomheden kan umiddelbart efter tilsynsbesøget gå i gang med at opfylde arbejdsmiljølovens krav – og arbejde med de problemstillinger, som den tilsynsførende fra Arbejdstilsynet har påpeget under tilsynet, siger Anne Therese Schultz-Petersen fra Arbejdstilsynet.

DS går til Arbejdstilsynet
- Nu vil vi lige samle lidt flere eksempler ind. Det her er ikke en tung kritik af arbejdstilsynet generelt, men vores virksomheder synes, det virker lidt overvældende. Når de selv skal tænke meget på ressourcerne for at overleve, så virker det som en ukoordineret indsats og dermed et skævt forbrug af ressourcer fra Arbejdstilsynets side, som jo i sidste ende også er offentlige kroner, som du og jeg er med til at betale, siger Jani Lykke Methmann og tilføjer:

- Nu får vi i første omgang samlet erfaringerne, og når vi har vores evidens på plads, vil vi tage kontakt til Arbejdstilsynet for at give dem vores erfaringer på området, for at vi forhåbentligt kan komme videre af en konstruktiv vej.

Har din virksomhed lignende eller helt andre erfaringer med Arbejdstilsynet, der han have interesse for andre virksomheder, så send en mail til Redaktionen.
Kommenter artiklen (7)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095