Fjederbranchen lukrerer på dansk kvalitet
Fjederbranchen er langt fra forgyldt i Danmark, men der er sorte tal på bundlinjen.
Fakta: Fjederbranchen
Brancheanalysen omfatter fem virksomheder, som til sammen tjente 18 millioner kroner efter skat i seneste regnskabsår mod 21 millioner forrige år.
Det svarer til et fald på 13 procent, som er fordelt over fremgang hos Lambæks Fjederfabrik A/S og Lesjöfors A/S, mens indtjeningen er faldet hos de tre resterende virksomheder. Samtlige aktører opererer med sorte tal på bundlinjen.
Foruden disse virksomheder udgøres brancheanalysens segment af Balyfa A/S, Frederiksberg Fjederfabrik A/S og Hagens Fjedre A/S.
- Vi er under stort konkurrencepres, så for at tjene penge skal man hele tiden produktionsoptimere, siger Henrik Hagens, administrerende direktør hos Hagens Fjedre i Støvring.
Brancheanalysen omfatter fem virksomheder, som til sammen tjente 18 millioner kroner efter skat i seneste regnskabsår mod 21 millioner forrige år.
Det svarer til et fald på 13 procent, som er fordelt over fremgang hos Lambæks Fjederfabrik A/S og Lesjöfors A/S, mens indtjeningen er faldet hos de tre resterende virksomheder. Samtlige aktører opererer med sorte tal på bundlinjen.
Foruden disse virksomheder udgøres brancheanalysens segment af Balyfa A/S, Frederiksberg Fjederfabrik A/S og Hagens Fjedre A/S.
En anden producent, Lambæks Fjederfabrik i Silkeborg, oplever, at man er i stand til at bevare det marked, man har.
- Jeg vil sige, at det kører jævnt i disse år. Vi har faste kunder, som holder ved. Nye kommer til og andre ryger i svinget, siger Frode Davidsen, administrerende direktør.
Lambæks Fjederfabrik forbedrede sit driftsresultat med 19 procent sidste år, hvorimod Hagens Fjedre, der målt på indtjening er branchen største aktør, gik tilbage med 25 procent.
Kvalitet og innovation
Frode Davidsen oplever, at selv om priskonkurrencen fra udlandet kan være stort, så værdsætter kunderne den kvalitet, der produceres i Danmark, og den kvalitet er afgørende for, at man overhovedet eksisterer.
- Vi mistede engang nogle kunder, som begyndte at købe i Kina, men da de fandt ud af, at det var noget bras, så kom de kravlende tilbage på deres knæ, smågriner han.
Lambæks Fjederfabrik leverer især fjedre til producenter af avanceret teknik som Grundfos og Danfoss. For 20 år siden producerede Lambæks i langt højere grad til landbrugsmaskiner, men det marked er delvist forsvundet i Danmark, og dels er landbrugsmaskiner et område, som Hagens Fjedre i Støvring sidder på. Frode Davidsen vurderer, at aktørerne på markedet i Danmark satser forskelligt.
Og Henrik Hagens er enig:
- Der er forskellige segmenter, vi er stærke i. Man vælger nogle til og nogle fra. Hos os har vi egentlig ikke fundet nye forretningsområder, men vi har udviklet nye fjederprodukter igennem årene, og det har skabt mervækst.
Fjedre betaler sig
Brancheanalysen viser, at forretningen udviklede sig ganske forskelligt hos fjederproducenterne i seneste regnskabsår, hvor der er tocifrede ændringer i indtjeningen hos samtlige aktører.
Bedst er det gået for Lesjöfors, der forbedrede driftsresultat og bundlinje med henholdsvis 36 og 41 procent, mens Frederiksberg Fjederfabrik gik tilbage med 37 procent begge steder.
Balyfa fra Nivå måtte i seneste regnskabsår se driftresultatet falde med 26 procent og resultatet efter skat med hele 68 procent.
Målt på bruttofortjeneste, bundlinje og aktivmasse er Hagens Fjedre branchens største aktør, mens Frederiksberg Fjederfabrik er mindst.
Brancheanalysen viser, at forretningen udviklede sig ganske forskelligt hos fjederproducenterne i seneste regnskabsår, hvor der er tocifrede ændringer i indtjeningen hos samtlige aktører.
Fjederproducenterne sorteret efter driftsresultat i millioner kroner |
Balyfa fra Nivå måtte i seneste regnskabsår se driftresultatet falde med 26 procent og resultatet efter skat med hele 68 procent.
Målt på bruttofortjeneste, bundlinje og aktivmasse er Hagens Fjedre branchens største aktør, mens Frederiksberg Fjederfabrik er mindst.
Artiklen er en del af temaet Brancheanalyse.