Markedet for skærende værktøj udvikler sig langsomt
Bundlinjerne er overvejende sorte, men også beskedne. Metal Supply sætter fokus på leverandørerne af skærende værktøj til metal- og maskinindustrien.
Det er konklusionen på Metal Supplys analyse af branchen, som består af 15 udvalgte virksomheder.
- Der er en stille og rolig forbedring i gang, men det er ikke sådan, at vi ser, at folk springer glade rundt og jubler, siger Michael Ostenfeld, sekretariatschef hos den nyfusionerede brancheforening Bitva, om udviklingen.
Udsagnet fra Bitva-repræsentanten stemmer overens med meldingerne fra de leverandører, som Metal Supply har været i dialog med. Stemningen i branchen er generelt positiv og vidner om, at salget af skærende værktøj i Danmark nok bevæger sig langsomt, men fra et i forvejen tåleligt niveau.
Samlet fremgang - med forbehold
Kort opsummeret viser tallene, at bundlinjen er forbedret hos to tredjedele af segmentets virksomheder i seneste regnskabsperiode. Det giver en akkumuleret stigning på 59 procent i branchens samlede resultat før skat (se tabeller i billedhjulet til højre).
De rå tal skal dog tages med visse forbehold. Påvirkningen fra andre aktiviteter end salg af skærende værktøj til metal- og maskinindustrien spiller nemlig ind flere steder og gør en sammenligning af virksomhedernes regnskaber besværlig.
Det gælder blandt andre for aktørerne bag analysens tre største bundlinjer, som tilsammen udgør hele 85 procent af branchens overskud før skat i seneste regnskabsperiode.
Hos Kyocera Unimerco Tooling i Sunds står salget af skærende værktøj til metal- og maskinindustrien sekundært til aktiviteten i træindustrien, mens KJV A/S med base i Odense henter en del af omsætningen fra automation og robotsalg. Endelig er svenskejede Sandviks regnskab præget af handel med stål og stålprodukter.
Kamp om markedsandele
Med til historien hører også, at branchen er sammensat af agenturvirksomheder på den ene side og salgsorganisationer, der er datterselskaber af større værktøjsproducenter, på den anden.
Og det har betydning for tolkningen af regnskaberne, for mens de grosserende agenter skal tjene penge til udvikling og polstring, er det sjældent formålet med værktøjsproducenternes datterselskaber, som i højere grad skal sikre markedsandele til moderselskabet.
- På et tidspunkt, hvor finanskrisen var på sit højeste, talte jeg med en af dem, der har et udenlandsk moderselskab i ryggen, som sagde, at de ville skrue op for dampen, fordi det er i krisetider, man tager markedsandele, fortæller Michael Ostenfeld fra Bitva.
Brancheanalysen kort fortalt:
• Udover Kyocera Unimerco Tooling, KJV og Sandvik tjente ingen aktører i segmentet mere end 3 mio. kr. før skat sidste år.
• Hele ni leverandører tjente under 1,5 mio. kr. før skat og heraf seks under 1 mio. kr.
• Blot én aktør i segmentet præsenterede underskud i 2013 mod tre virksomheder med røde tal året før.
• Udover Kyocera Unimerco Tooling, KJV og Sandvik tjente ingen aktører i segmentet mere end 3 mio. kr. før skat sidste år.
• Hele ni leverandører tjente under 1,5 mio. kr. før skat og heraf seks under 1 mio. kr.
• Blot én aktør i segmentet præsenterede underskud i 2013 mod tre virksomheder med røde tal året før.
Artiklen er en del af temaet Brancheanalyse.