23948sdkhjf

Vestjyske underleverandører lander BMW-ordre

To vestjyske underleverandører skal levere bagsvingere til den tyske bilgigants motorcykelproduktion.
Det er Herning-virksomheden Jydsk Aluminium Industri, der har landet ordren hos den tyske gigant. JAI har så efterfølgende indgået en underleverandøraftale med VST Industries i Lem, og her er produktionsansvarlig Bjørn Toft Mathiesen begejstret for opgaven.

- Jeg ved, at JAI har gået og arbejdet med det gennem et stykke tid. BMW vil forsøge sig med at støbe nogle dele til deres motorcykler. Aftalen er så, at JAI støber og bearbejder de her bagsvingere i to halvdele, og efterfølgende svejser vi dem sammen, forklarer han.

Allerede i januar leverede VST Industries de første underleverancer, men først nu har man fået lov at offentliggøre samarbejdet. Bagsvingerne skal bruges til BMW’s nye S1000 XR-motorcykler.

Ny svejserobot klarer ærterne
I første omgang er der tale om en treårig aftale med JAI og den tyske bilproducent. Det betyder, at de to danske underleverandører hvert år skal levere cirka 9.000 bagsvingere.

Af samme grund har VST Industries investeret i en helt ny ABB-svejserobot. Robotten er udstyret med en Fronius-svejser og kan håndtere emner op til 4.000 mm i længden, 2.000 mm i diameter og en vægt på op til 2.000 kg per emne.

- Når vi får bagsvingerne ind, kontrollerer vi dem for fejl og mangler og sætter dem op i et fikstur sammen med et mellemrør. Så svejser maskinen, vi tager emnet ud og tjekker for svejsefejl og udfører eventuelle reparationer. Vi stempler serienummer på og pakker og sender dem til overfladebehandling, forklarer Bjørn Toft Mathiesen.

Produktionen til JAI og BMW beskæftiger fast to mand hos den vestjyske underleverandør, og det er selvfølgelig håbet, at det kan blive til mere på sigt.

- BMW har lovet, at hvis det her går godt, så har de også nogle andre ting, vi skal kigge på, slutter Bjørn Toft Mathiesen.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093