Styrk konkurrenceevnen og øg kundetilfredsheden med kvalitetsledelse
Kvalitetsledelse skaber overblik og klare aftaler. Det giver mulighed for vækst, da produktionstiden optimeres og risikoen for fejl minimeres.
Kvalitetsledelse eller ISO 9001 handler kort fortalt om at nedskrive hvad man gør, dvs. at beskrive arbejdsgange og processer fra start til produktet er færdigt og afsendt til kunden.
Hvorfor er der brug for kvalitetsledelse?
Opbygger man et kvalitetsledelsessystem i sin virksomhed, får man derfor overblik over alle processer i virksomheden og indblik i hvordan de skal styres og overvåges. Derved er det nemmere at reducere risikoen for fejl.
Og når medarbejderne samtidig har fået ansvar og beføjelser i relation til de forskellige processer, har man skabt et særdeles solidt og værdiskabende system for optimering af produktionen, fejlsikring, udvikling, trivsel og indtjening. Det giver både tilfredse kunder og mulighed for flere ordrer.
Styrket i forhold til konkurrenterne
Kvalitetsledelsessystemet bliver også et strategisk værktøj, der understøtter virksomhedens målsætninger.
Samtidig vil man sandsynligvis stå styrket i forhold til konkurrenterne.
Dette er særligt tydeligt, når det drejer sig om underleverandører til kunder med internationale relationer, hvor det at klare sig godt i kundens systematiske leverandørovervågning, ofte er en forudsætning for et fortsat samarbejde.
Samtidig ser man ofte at disse kunder øger deres krav og forventninger til leverandørens kvalitetsledelse for at komme i betragtning som ny leverandør.
Hjælp til det praktiske
Der findes mange fordomme, om at opbygning og vedligeholdelse af et kvalitetsledelsessystem er besværligt.
Det er det ikke, men det kræver en struktureret indsats og at man afsætter tid til at gøre det. Tid der kan være svær at finde i dagligdagen for små og mellemstore virksomheder. Det er her, Skelmose kan hjælpe.
Arbejdet med at få beskrevet virksomhedens processer og hvordan den enkelte proces skal styres og overvåges, sker altid i tæt samarbejde med ledelse og medarbejdere i virksomheden. Formålet er at sikre, at virksomhedens nuværende fremgangsmåder bliver dokumenteret i et samspil med kravene i ISO 9001.
Skelmose tilbyder i første fase en struktureret GAP-analyse, som afdækker hvilke tilpasninger i den daglige kvalitetsledelse, der er nødvendige for at kunne opfylde kravene i IS0 9001.
Vi tilbyder derefter at påtage os rollen som tovholder i forbindelse med lukning af ”hullet”. Alt efter virksomhedens behov og ressourcer kan dette foretages som en rådgivermodel eller en interim model, hvor vi påtager os opgaven med at få beskrevet og struktureret det fremtidige kvalitetsledelsessystem.
Erfaren kvalitetsspecialist
Lars Bie Madsen har mere end 25 års erfaring inden for kvalitetsstyring i små og mellemstore under-leverandørvirksomheder inden for jern- og metal-industrien.
Lars er specialist i opbygning af kvalitetssystemer, der altid bliver udarbejdet med dyb respekt for behov og kultur i virksomheden og under hensyntagen til de eksisterende rutiner.
Du er velkommen til at kontakte Lars Bie Madsen på tlf.31 49 17 03 eller via mail, for at høre nærmere om hvordan kvalitetsledelse kan styrke din virksomhed.
Hent artiklen i pdf-format her
Læs Lars Bie Madsens kompetenceprofil
------------------------------------------------------------------------------------------------
Hvad siger kunderne?
“Vi har fået styr på alle arbejdsprocesser fra bestilling til levering hos kunden. Og vi har fået mere tilfredse kunder samt flere ordrer.”
Bjarne Elneff, COO,
BSB Industry A/S
“Det har haft stor værdi for os som underleverandør at blive ISO-certificeret. Og Lars var god til at stille spørgsmål ved vores arbejdsprocesser og komme med forslag til ændringer.”
Dorthe Messer, Adm. dir.,
Danvals Profilvalsning A/S
“Det har været en kæmpe hjælp for os. Lars Bie Madsen vidste lige nøjagtig hvad det drejede sig om. Vi havde ikke selv overskud til at løse opgaven, men Lars hjalp os med at gennemgå alle arbejdsprocesser og fik os til at føle ejerskab for processen.”
Lars Evald, Adm. direktør,
NSM A/S
”Vi har fået et system, som hjælper os og skaber værdi for kunderne. Vi er blevet mere strømlinet end vi havde forudset - både vores procedurer og organisation. Det var vigtigt for os, at Lars kunne tale sproget og var god til at omsætte teori til praktik.”
Hans-Christian Schmidt, Adm. direktør,
Rynkeby Maskinfabrik A/S