Installation af komplicerede testsystemer kræver solid værktøjskasse
Hos R&D har man gennem årene opbygget en solid position som systemleverandør af heavy duty testsystemer. Det stiller også store krav til installationen og her er de rigtige kompetencer og en solid værktøjskasse afgørende.
I R&D’s service- og installationsafdeling ved de, hvad det kræver, når komplicerede testbænke og andre specialmaskiner til eksempelvis vindmølleindustrien skal installeres. Medarbejderne i afdelingen har haft ansvaret for opbygning, installering og indkøring af komplicerede testsystemer og har flere steder også ansvaret for at gennemføre de efterfølgende tests.
Tæt samarbejde
Når arbejdet med større projekter startes op hos R&D er medarbejderne fra service & installation altid en del af projektteamet. Dermed kan der tages højde for potentielle udfordringer i installationsfasen up-front.
”Det har samtidig også stor betydning, når vi efterfølgende arbejder med installation og indkøring af testsystemer og specialudstyr, at vi har tæt kontakt til vores egne ingeniører, som har stået for design og udvikling af anlæggene,” siger service- og installationsmanager Jacob Olsen fra R&D. ”Dermed kan vi hurtigt få afgjort uklarheder og diskuteret eventuelle justeringer.”
Det rigtige udstyr sikrer længere levetid
Som en vigtig del af installation og indkøring af de komplicerede testsystemer er også det rigtige udstyr. Derfor har R&D investeret i det bedste udstyr på markedet, når det gælder laser alignment teknologi. Mere præcist handler det om 3 og 5-akset Stealth Series udstyr fra Hamar Laser
”Udstyret kan i princippet bruges i alle industrier, hvor der skal monteres, justeres og oplines eksempelvis elmotorer, pumper og koblinger, ” siger Jacob Olsen. ”Det kan udføres meget nøjagtigt med udstyret fra Hamar Laser, som er et af verdens mest præcise. Vi har opbygget rigtig god erfaring med at bruge udstyret. Herigennem sikres hurtig oplining, og at der ikke overføres unødige laster og slid til en komponent. Det giver længere levetid på alt det, der kører rundt, som eksempelvis lejrer, koblinger og pakninger, da løbende slid af delene reduceres. ”
Direkte kontakt sikrer hurtigere løsning
”Efter installation og indkøring kan kunden efterfølgende kontakte serviceafdelingen direkte, hvis der skulle opstå problemer med systemet. ”Den direkte kontakt sikrer den rigtige og hurtigste løsning af problemet,” siger Jacob Olsen og fortsætter:
”Samtidig vælger mange kunder at indgå en serviceaftale med os på de installerede systemer. Med planlagte serviceeftersyn undgår kunden mange af de pludseligt opståede problemer, som giver forsinkelser i eksempelvis de planlagte tests. Også på servicedelen drager vi stor nytte af, at vi internt hos R&D kender testsystemerne og specialudstyret både fra design- og udviklingsfasen og hele installationen.”