23948sdkhjf
Del siden
Annonce

NRF 2019: Online tracking i den fysiske butik

Der er ingen tvivl om, at hovedtemaet på NRF 2019 er Customer Experience og Columbus har udforsket om der rent faktisk er nogen, der har formået at forbinde den fysiske butik og online i en samlet oplevelse.

Columbus været på jagt efter nogen, der har fundet ud af at bruge online tracking mulighederne i den fysiske butik. Det har længe været muligt at tracke bevægelser online, såsom hvor længe man har kigget på et produkt, anbefalinger til det næste behov osv, men hidtil har denne disciplin været svær (og dyr) i de fysiske butikker.

Der er efterhånden mange muligheder med sensors/kameraer, der kan tracke bevægelser og danne profiler på kunder. Med baggrund i kundens profil og andre parametre kan Machine Learning fx hjælpe medarbejderne i butikken til at guide kunden til det bedste valg. Og det er her vi ser, at teknologien virkelig begynder at blive brugbar.

I en $2,5 trillioner global modeindustri, hvor mange beslutninger til stadighed bliver taget på baggrund af mavefornemmelser, ser man teknologien. fx via Augmented Intelligence (AI), skabe visuelle beslutningsgrundlag. Et stærkt redskab til en brugergruppe, der traditionelt er meget visuelle og følesesmæssigt påvirket i deres beslutninger. Det kan både anvendes til indkøb, så man sikrer de rigtige produkter på det rigtige tidspunkt, samt mod slutkunden til at hjælpe dem med at træffe den rigtige beslutning i forhold til profil, trends mm. Og dermed gøre det globale lokalt og nærværende.

En anden stor tendens er self-service
Det er der jo som sådan ikke noget nyt i, og vi kender det fra supermarkeder som self-checkout. Men i andre segmenter bliver det nu mere intelligente checkouts, hvor du ikke længere behøver at scanne hver enkelt vare, men hvor det registreres idet du tager den af hylden.

I modeindustrien er der jo udfordringen med at få alarmer af produkterne. Dette kan nu løses med RFID tags på de varer du har købt, samt magnetfelter der gør, at alarmer kun kan fjernes på de produkter, du har købt. Så vi får en oplevelse af, at de teknologier vi efterhånden har kendt til i flere år begynder at være sammensmeltet og funktionelle, så de kan dække flere processer i en butik.

Men self-service ses også i scenarier, hvor kunder betjener sig selv. Eksempler på dette er McDonalds og Burger King, hvor man går til en stander og selv laver bestillingen for derefter blot at få udleveret maden ved skranken. Her har man set eksempler på mersalg på op til 25%! Andre eksempler er Starbucks, som bruger deres stander til at lave bestillingen på og derved springe køen over, og hos Adidas kan man sidde og designe sine egne sko baseret på de kendte og elskede styles.

Uanset de teknologiske muligheder er der dog stadig stor enighed om, at man ikke lykkedes, før man har medarbejdere, der er klar til at tilpasse sig til teknologierne og bruge dem til at blive bedre. I modeindustrien er den personlige kontakt mellem kunde og medarbejder stadig en del af den oplevelse, kunderne forventer i butikkerne - i hvert fald lidt endnu.

Vil du høre mere om NRF 2019? Så tilmeld dig vores webinar, hvor vores to retail experter deler deres key take-aways fra verdens største retail konference og expo. 

Lær mere om den gode kundeoplevelse her.

Columbus A/S
Lautrupvang 6
2750 Ballerup
Ballerup Kommune
Danmark
CVR nummer: DK13228345

Send til en kollega

0.062