Opnå vækst og konkurrencemæssige fordele gennem virksomhedsopkøb i fødevaresektoren
Virksomheder i fødevaresektoren kan opnå vækst og konkurrencemæssige fordele gennem eksekvering af forskellige strategier. For at styrke sin position i et konkurrencepræget marked kan fusion eller opkøb af virksomheder være en hurtig og effektiv måde at erhverve sig de rette kompetencer på. Med hjælp fra en ekstern M&A-rådgiver vil du kunne øge din værdiansættelse, minimere risici og forbedre chancerne for et succesfuldt virksomhedsopkøb.
Hvordan kan du vækste din virksomhed?
Vækst er et vigtigt tema for langt de fleste virksomheder verden over. Danske virksomheder i fødevaresektoren er ingen undtagelse. For at knække koden og opnå vækst kræver det, at virksomheder grundigt undersøger og analyserer sine forhold og derved formår at kortlægge den rigtige strategi.
Overordnet set kan virksomheder realisere vækst på to måder: organisk eller uorganisk. Organisk vækst referer til den vækst, som en virksomhed opnår gennem sin eksisterende drift og kundebase. Derfor svarer væksten til den ekstra værdiskabelse, som virksomheden selv opnår via interne midler, ressourcer, kompetencer mm. Derimod refererer uorganisk vækst til den vækst, en virksomhed opnår gennem opkøb af andre virksomheder.
En af årsagerne til, at uorganisk vækst i form af fusion med eller opkøb af andre virksomheder kan være en fordelagtig strategi, er, at det typisk er den hurtigste måde at vokse på. I modsætning til organisk vækst kan man gennem virksomhedsopkøb f.eks. erhverve sig større produktionsfaciliteter, nye kompetencer og/eller entrere et nyt geografisk område på relativt kort tid.
Dog kommer uorganisk vækst ikke uden udfordringer. F.eks. indebærer denne strategi en større grad af risici og kompleksitet i forhold til integration af en fremmed organisation, dens kultur og dens forretningspraksis. Men hvis man er i stand til at integrere en opkøbt virksomhed på en vellykket måde og derved udnytte de mulige synergier mellem virksomhederne til fulde, kan værdien af virksomhedsopkøb være rigtig stor.
Hvilke konkurrencemæssige fordele kan du opnå gennem uorganisk vækst i fødevaresektoren?
Fødevaresektoren er generelt en dynamisk og konkurrencepræget sektor, hvor innovation, kundekrav og regulatoriske ændringer driver markedsudviklingen. For at stå stærkere i markedet og være i stand til hurtigt at tilpasse sig nye markedsændringer kan det være en oplagt mulighed at erhverve sig konkurrencemæssige fordele gennem opkøb af andre virksomheder. Følgende er eksempler på konkurrencemæssige fordele, som kan opnås gennem opkøb i fødevaresektoren:
- Skala og ressourcer: Opkøb af en anden virksomhed kan give adgang til værdifulde ressourcer som produktionsfaciliteter, distributionsnetværk og avanceret teknologi til bearbejdning af fødevarer med henblik på at øge jeres produktionskapacitet og operationelle effektivitet.
- Markedsudvidelse: Et opkøb kan give øjeblikkelig adgang til nye markeder, enten geografisk eller ved at tilgå et nyt kundesegment. Dette kan føre til større markedsandele og stærkere brand awareness.
- Produktdiversifikation: Ved at opkøbe eller fusionere med en virksomhed med komplementære produkter bliver det muligt at udvide jeres produktportefølje og kundebase samt reducere risici i forbindelse med markedsudsving.
- Optimering af forsyningskæden: Gennem vertikal integration, dvs. opkøb og integration af en leverandør eller distributør, kan I styrke jeres forsyningskæde (supply chain). Dette kan reducere risikoen for forsyningsproblemer og give bedre kontrol over jeres produktkvalitet og leveringstid.
- Teknologi og innovation: Opkøb af virksomheder med egne fødevareteknologier, innovative produktserier eller gode research- og udviklingskapaciteter kan optimere jeres produktinnovation, forbedre jeres operationelle processer og løfte jeres konkurrencedygtighed på markedet.
- Styrket konkurrenceposition: Opkøb eller fusion med en direkte konkurrent kan være med til at sikre jeres markedsandele og mindske det konkurrencemæssige pres. Alternativt kan opkøbet af en indirekte konkurrent give jer adgang til relaterede markeder, samtidig med at I styrker jeres markedsposition.
Samlet set kan det under de rette forhold være fordelagtigt at opkøbe eller fusionere med andre virksomheder, da det kan resultere i en hurtig opnåelse af konkurrencefremmende kompetencer, ressourcer eller synergier.
Hvordan opnår du ekstra værdi gennem virksomhedsopkøb?
Hvis du som virksomhedsejer eller direktør har identificeret en lovende opkøbsmulighed inden for din branche, kan det være fristende at tage initiativ til at forhandle direkte med dem. Der findes dog en række potentielle ulemper ved denne tilgang. Samtidig er det vigtigt at overveje, at denne proces kan distrahere fra den daglige drift af virksomheden. Her kan det give god mening at inddrage en ekstern M&A-rådgiver.
En ekstern M&A-rådgiver kommer med et neutralt synspunkt og skaber værdi for dig ved at bistå igennem hele opkøbsprocessen. Processen er kompleks og indeholder en lang række elementer, som starter med udarbejdelsen af den rette strategi og målgruppe for dit ønskede opkøb. M&A-rådgivere har et omfattende netværk af potentielle opkøbsemner og vil hjælpe med at identificere de relevante muligheder, hvilket vil forbedre dine transaktionschancer. Det kan ligefrem være begyndelsen på eksekveringen af en såkaldt buy & build strategi, altså opkøb af flere virksomheder over en årrække for at skabe en førende virksomhed indenfor sektoren.
Samlet set kan en M&A-rådgiver spille en afgørende rolle i at sikre, at et virksomhedsopkøb gennemføres på en effektiv måde. Deres ekspertise og støtte kan hjælpe ejerledere med at maksimere værdien af transaktionen og minimere de relaterede risici.
Hos Marktlink M&A trækker vi på vores erfaring, internationale netværk og hjælper med glæde ejerledere og virksomhedsejere med at vokse og styrke deres virksomhed gennem fusion eller opkøb.