23948sdkhjf

Ingeniørhus ser uudnyttet potentiale i virtual reality

Teknologierne udvikler sig hurtigere end nogensinde, og brugen af virtual reality (VR) i forretningssammenhænge hører ikke længere en fjern fremtid til. Tværtimod er der flere eksempler på, at den nye teknologi kan give konkurrencemæssige fordele, men er vi gode nok til at udnytte den?

- VR er en oplagt mulighed, når nye medarbejdere skal læres op og har også den fordel, at det ikke er nødvendigt at frigive de dygtigste medarbejdere til oplæring af nye, udtaler Morten Ford, som arbejder med VR-udvikling hos virksomheden Idoc.

- Dette understøttes af undersøgelser på området, som viser, at VR højner medarbejderes evne til at huske, og der er ligeledes gentagende eksempler på, at VR-træningsmateriale kan mindske mængden af fejl og højne effektivitet, fortsætter han.

Potentialet i det virtuelle univers er ifølge Morten Ford, ikke begrænset til oplæring, men er derimod næsten uudtømmeligt og kan udnyttes i mange forskellige aspekter af forretningsprocesser.

Han nævner salg og markedsføring som to oplagte områder. VR giver mulighed for at fremvise produkter, som ikke kan medbringes fysisk til messer eller salgsmøder. Dette kan både være relevant i tilfælde, hvor produktet ikke fremstilles, før det er bestilt, eller i tilfælde hvor produktets størrelse gør det umuligt at medbringe og fremvise. Yderligere giver teknologien mulighed for at se produktet installeret og i brug hos en potentiel køber.

Teknologien åbner også op for nye måder at mødes. På et mere og mere internationalt marked er det ikke ualmindeligt, at udviklere af det samme produkt er spredt over hele kloden. Dette besværliggør det fysiske møde, som kan være nødvendigt ved eksempelvis produktgennemgange i forbindelse med produktudvikling. I sådanne tilfælde kan VR give muligheden for at mødes i det virtuelle univers og dermed tilbyde samme følelse af rummelighed, som det fysiske møde, men spare virksomheden for ressourcer brugt på rejsen fra A til B.

På trods af disse fordele og mange andre kan der være flere grunde til, at virksomheder afstår fra at bruge VR. Blandt andet kan der være tvivl om business casen, og hvorvidt investeringen kan vindes hjem over tid. Dette kan være relateret til bekymringer for omkostningerne i forbindelse med anskaffelsen af udstyret.

Om dette fortæller Morten Ford:

- Når vi begynder at arbejde med det, bliver de fleste overraskede over, hvor hurtigt de kan opleve en gunstig forretningsmodel med brugen af VR.

Dette forklarer han med, at teknologien over de seneste år er blevet så let at implementere, og at der er sket en prismæssig udvikling, hvorfor VR-teknologien nu er tilgængelig for den bredere målgruppe.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097