Damstahl belønnet for målrettet sats på e-handel
I 2019 lancerede Damstahl en ny strategi med digitalisering og e-commerce blandt vigtige fokus- og udviklingsområder. Et af de helt konkrete mål var, at man i 2022 ville vinde E-handelsprisen for ”Bedste B2B over 200 mio. kr.”
Den målsætning blev indfriet torsdag i sidste uge – og mere til. Udover prisen som ”Bedste B2B over 200 mio. kr.” løb Damstahl nemlig også med priserne som ”Bedste eksport case” og ”Guldprisen”, som er arrangementets hovedpris.
Vækst i og uden for Danmark
Det er ikke hver dag, at en stålgrossist på den måde tager for sig ved prisuddelingen, og CEO hos Damstahl, Michael Lund, er ikke i tvivl om, hvorfor juryen netop har fået øje på Damstahl.
- Det er den acceleration, vi har haft i vores omsætning, ikke kun i Danmark, men i mindst lige så høj grad uden for landets grænser. Det var det, vi tog eksportprisen på, og det imponerer juryen voldsomt. Det, der er fælles for de tre priser, er også vores indsats på bæredygtighed. At det bliver bemærket, er faktisk noget af det, der glæder os mest. Så det er en kombination af, at juryen var overrasket over, at der var sådan nogen som os derude, og så en konkret vurdering af vores indsatser, og det resultat vi har nået, fortæller Michael Lund.
Han skynder sig dog at sende roserne videre.
- Det er jo resultatet af en bestyrelse, der har ladet os gøre det, og nogle kollegaer, der har troet på, at det her kunne lade sig gøre, fordi det er helt klart, at du lykkes ikke med en digital transformation, hvis dine medarbejdere ikke tror på det. Så det sælger ikke sig selv. Det er altså dine medarbejdere, der skal ud og sælge det ude ved kunderne, uddyber Michael Lund.
Dansk Erhvervs begrundelse for at Damstahl skulle vinde Guldprisen:
”Årets Guldvinder er på alle måder en fantastisk historie. Virksomheden har på få år skabt en digital succes, der kan bryste sig af vanvittig vækst, geniale løsninger og yderst tilfredse kunder.
Den store succes skyldes ikke mindst en stålsat vilje til at blive en digital frontrunner til gavn for både virksomheden, miljøet og kunderne.
Det er i den grad lykkedes, lyder det fra en begejstret Guldjury, som især fremhæver virksomhedens arbejde med bæredygtighed, eksport og personalisering. Det er top of the class."
Vær digital eller dø
Damstahl har dog også investeret massivt i netop digitalisering og e-commerce, og så er vi tilbage ved førnævnte strategi. Samtidig med den investerede Damstahl nemlig i nyt ERP-system, og desuden købte man sig ind i virksomheden Slize Digital, der netop er eksperter i udvikling af e-handelsløsninger.
Michael Lund er da heller ikke i tvivl om, at man skal med på den digitale vogn, hvis man vil drive grossistvirksomhed i dag, og det bliver bare forstærket i de kommende år. Kunderne tænker og agerer nemlig anderledes end for blot få år siden.
- Først og fremmest har vores egne private vaner jo forandret sig. Vi har jo i meget større grad end for bare tre, fem, ti år siden vænnet os til, at vi ikke nødvendigvis går i en fysisk butik. Vi orienterer os også om, hvad der sker på nettet, og vi køber en stor del af vores dagligvarer på nettet. Så de vaner, vi har privat, dem tager vi jo med på arbejde, forklarer Michael Lund.
- Den anden del er jo, at vores kundegruppe også er ved at transformere sig fra traditionelt indkøb til at være mere digitalt drevet. Så vores kunder, beslutningstagerne, bliver yngre. Og kravene fra den nye indkøber er at være digital eller dø. Det der med at ligge og ringe ind og tale med Paul eller Ruth om at bestille to længder rør og to stykker fittings, det gider de simpelthen ikke at bruge deres tid på. Det bestiller man online, fortsætter han.
Frigiver tid til andre projekter
For Damstahl selv betyder det derfor også, at ordrebehandlingen er blevet digitaliseret i høj grad, og det frigiver arbejdskraft, som man kan bruge sammen med kunderne på andre ting.
- Vores målsætning med det er jo netop at skabe tid til, at vi faktisk kan koncentrere os om de komplekse udfordringer, kunderne har. Det kunne være, at vi kan understøtte dem med et nyt projekt, eller hvad kunderne nu står med af udfordringer. Det kunne også være bæredygtighed, fordi det er jo noget af det, der er lidt mere tidskrævende at komme igennem. Så vores rolle forandres i de her dage, konstaterer Michael Lund.