Svendborg-værft frikendt i sag om lodspligt
Værftsejer Cai Larsen og en skibsfører var tiltalt for at blæse på lodspligten under bugseringen af et skib fra Faaborg til Søby, hvilket anklagemyndigheden mente skulle koste bøder på henholdsvis 52.900 og 21.100 kroner.
Det skriver Fyens Stiftstidende.
Men begge de tiltalte slap. Ifølge værftets ejer fordi anklagemyndigheden havde rettet skytset mod de forkerte.
Lods på søndagstur
Sagen tog sin begyndelse en søndag i august 2020. Her så en lods fra Danpilot Petersen & Sørensen-slæbebåden Birk slæbe det 81 meter lange forsyningsskib, N35 - det tidligere Blue Star Line-skib "Blue Betria" - i den afmærkede sejlrende mellem Dyreborg og Bjørnø.
Ingen lodskolleger var på opgaven, og da der er lodspligt under bugsering i afmærkede render i de indre farvande, indberettede han episoden.
På den anden side i sagen forklarede værftsejer Cai Larsen, at N35 havde ladet trossen gå efter Bjørnø for at fortsætte for egen kraft til Søby. Med en skibsmotor på 230 hestekræfter, ville Birk slet ikke have kunnet slæbe N35, lød det.
Fat i de forkerte
De to springende punkter var altså, om N35 var bemandet, og om det selv kunne sørge for fremdrift, og efter 15 minutters votering mellem dommer Anders Munch-Jensen og domsmænd forelå afgørelsen.
- Tiltalte frifindes. Vi har lagt vægt på, at N35 kunne sejle for egen kraft, og at det var bemandet, lød det ifølge Fyens Stiftstidende fra dommeren.
Ifølge Cai Larsen, som var svært tilfreds med dommen, var det ejeren af N35, som anklagemyndigheden skulle have haft "fat i ørene af".
Men da episoden fandt sted var N35 ejet af Offshore Search Salvage and Research Company ApS i Sønderborg, som gik konkurs i januar 2022.