Fem pressehærdningslinjer til Fiat fra AP&T
Stadig flere bilproducenter vælger nu at anvende pressehærdede emner i deres biler for at reducere vægten og øge sikkerheden.
Emner til Fiat, Alfa Romeo og Lancia
Fabrikken i Cassino er en af Fiats fem italienske fabrikker med ca. 4.000 medarbejdere og en produktionskapacitet på ca. 1.400 biler i døgnet. Her produceres blandt andet Fiat Bravo, Alfa Giulietta og Lancia Delta. Da Cassino-fabrikken er den eneste af Fiats fabrikker, der fremstiller pressehærdede emner, udgør den også en vigtig brik i hele koncernens industristruktur.
– I Cassino fremstiller vi pressehærdede emner, ikke kun til de bilmodeller, der produceres her, men også til dem, der produceres på vores øvrige fabrikker i Italien, siger Aldo Balsamo, som er chef for Cassino-fabrikkens presseværksteder.
Produktionsløsninger fra AP&T
Ordren på den første pressehærdningslinje fra AP&T blev underskrevet i 2007, efter at Fiat havde sammenlignet flere forskellige leverandørers evne til at opfylde de strenge krav til blandt andet pålidelighed og omkostninger.
I 2009 blev den første linje taget i drift i en industribygning på 20.000 kvadratmeter, som blev opført specielt til formålet. Siden da har AP&T fungeret som ansvarlig partner for yderligere fire installationer, hvoraf den seneste blev taget i drift i 2012.
I produktionsløsningerne indgår presser, automation, ovne, robotter og en del værktøj. Service og vedligeholdelse varetages af AP&T's italienske servicepartner Sofir.
15.000 emner om dagen
Samlet har udstyret en produktionskapacitet på ca. 15.000 emner om dagen, og benyttes blandt andet til fremstilling af A-stolper, B-stolper og forstærkninger i døre og gulv. Andelen af pressehærdede emner i Fiats, Alfa Romeos og Lancias forskellige bilmodeller er mellem 10 og 15 procent af karrosseriets vægt (BIW), hvilket er et højt tal sammenlignet med gennemsnittet i branchen.
Miljø og sikkerhed
Bag Fiats satsning på pressehærdning ligger samme årsag, som har fået hele bilindustrien til at interessere sig for teknikken. De pressehærdede deles kombination af lav vægt og høj styrke gør det muligt at reducere køretøjets vægt – og dermed også brændstofforbrug samt CO2-udslip – samtidig med, at sikkerheden bevares eller forbedres. Pressehærdning gør ligeledes materialet meget formstabilt.
– For en af de bilmodeller, der fremstilles i Cassino, er det lykkedes os at reducere karrosserivægten med hele 22 procent ved at erstatte foldformerede dele med pressehærdede. Og alle vores bilmodeller, som indeholder pressehærdede emner, har fem stjerner i Euro NCAP, siger Aldo Balsamo.
Pressehærdningen gør det også mere enkelt og billigt at integrere materialer med forskellige egenskaber for eksempelvis at forstærke visse partier i karrosseriet. I slutningen af 2013 begynder Cassino-fabrikken at fremstille pressehærdede emner til yderligere to bilmodeller, og sandsynligvis kommer der flere til i fremtiden. Om andelen af pressehærdede emner stiger yderligere fra det nuværende niveau, afgøres af materialeudviklingen.
Værdifulde erfaringer
Fiats erfaringer med pressehærdning hidtil er overvejende positive. De producerede emner holder, hvad de lover og har en høj kvalitet og formstabilitet. Men på rejsen har man også haft en del bekymringer med ovnenes keramiske ruller, og det støv, der dannes under processen, har gjort det nødvendigt at forbedre ventilationen.
– Når man introducerer en ny teknik, bliver man altid stillet over for nye udfordringer. Men stort set er vi entusiastiske over for mulighederne med pressehærdning og for hver erfaring vi får, lærer vi, hvad der kan forbedres. Det er en rejse, som vi, Fiat, AP&T og Sofir tager sammen, siger Aldo Balsamo.
– At kunne skabe en så omfattende produktionsløsning fra bunden sammen med en af Europas største bilproducenter, er en stor tillidserklæring. Samarbejdet med Fiat har været fantastisk givende og stærkt i både Fiat og AP&T, siger Per Josefsson.