23948sdkhjf

LPM sikrer fremtiden gennem samarbejde

En nyoprettet konstruktionsafdeling bringer virksomheden fra Ølgod tættere på sine kunder, og det giver positive afkast på begge sider af bordet.
Ved udgangen af 2013 forventer vestjyske LPM Production, at omsætningen er tilbage på 2008-niveau.

Den positive udvikling kan blandt andet tilskrives virksomhedens implementering af lean-filosofien, men især en relativt ny konstruktionsafdeling giver gevinst ved at bringe LPM tættere på virksomhedens kunder.

- Vi prøver at gå ud og tilbyde os som samarbejdspartner. Ved at arbejde tættere og mere åbent sammen med kunderne kan vi forfølge spor, finde nye løsninger eller optimere de eksisterende, fortæller administrerende direktør Kurt Andersen til Metal Supply.

Dermed er LPM, som ordreproducerende virksomhed inden for metal- og pladebearbejdning, gearet til at imødekomme tendensen om, at danske underleverandører skal favne bredere. Tendensen er identificeret af DI i forbindelse med en statusrapport over de danske metal- og maskinvirksomheder.

Læs også: Underleverandører stilles over for nye krav.

Et symptom på tendensen er, ifølge chefkonsulent hos DI, Christian Eskelund-Hansen, at OEM’erne forventer at slanke antallet af underleverandører med op mod 80 procent. Det medfører langt flere samarbejdsflader i industrien, som de danske virksomheder skal være i stand til at imødekomme.

- Det er ikke længere nok at fokusere på sin kernekompetence som underleverandør. Man skal kunne levere mere for at blive blandt de 20 procent, der står ved Skt. Peters port, siger Christian Eskelund-Hansen til Metal Supply.

På samme side af bordet
Kurt Andersen beretter, at den nyoprettede konstruktionsafdeling har gjort det muligt for kunde og leverandør at rykke tættere på hinanden – eller endda sætte sig på samme side af bordet. Ofte foregår det sådan, at LPM med udgangspunkt i krav og pris får frie hænder til redesigne og optimere løsningen.

- Vi er lykkedes med at trække opgaver hjem fra Asien på grund af meget tættere dialog med vores kunder. Det er svært at diskutere løsninger med asiater, der ikke kender produktet, siger den administrerende direktør.

Læs også: LPM hylder den konstruktive dovenskab

Blandt fordelene ved det tættere kundesamarbejde, som konstruktionsafdelingen lægger op til, nævner Kurt Andersen logistik:

- Logistikdelen er også en fordel, fordi vi kan producere i mindre tal, vores kunder kan have væsentligt mindre på lager, og transportomkostningerne bliver mindre.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095