23948sdkhjf

Vola banker gennemløbstiden i bund

Lean-tema: Ingen kunder, ingen maskinlarm. Et grænseoverskridende, men succesfuldt skridt for badeværelsemærket.
For 12 år siden kunne Vola bruge 41 dage på at få en vandhanekrop ud til kunden. I dag bruger Vola omtrent 28 minutter.

Det fortæller Peder Nygaard, fabriksdirektør hos Vola i Horsens, som producerer badeværelseinteriør i den højere, luksuriøse prisklasse, og forandringen skyldes ifølge Peder Nygaard, at man især har brugt lean-filosofien til at nedbringe gennemløbstiden med revolutionerende kraft.

Man er groft sagt gået fra at lade fabrikkens maskiner drøne løs i døgndrift til kun at lade dem køre, når der er tilsvarende ordrer fra kunder.

- Når vi bare lod maskinen køre, var det fordi, vi havde en enorm fokus på stykprisen. Den bliver lav, når man masseproducerer. Men man glemmer bare, at man ikke tjener nogen penge, hvis man ikke sælger det, man har lavet, siger han.

- Og man glemmer de omkostninger, der er ved at have det liggende på lager, når lageret skal forrentes og håndteres.

Lager koster dyrt
Lageret er af samme grund mindsket voldsomt, siden man for 12 år siden begyndte forandringsprocessen. Dengang havde man for 16 mio. kr. på færdigvarelageret. Nu har man for 800.000 kr.

En særlig ulempe ved rutinemæssig masseproduktion var, at man dårligt havde plads til, at kunder kunne komme ind fra højre og få specialproduceret efter sit ønske. Det er Vola ifølge Peder Nygaard blevet langt stærkere til.

- Men vi er på ingen måde i mål, siger Peder Nygaard om Vola's lean-proces, der foreløbig har varet i cirka 12 år.

Specialproduktion er vejen frem
Han fortæller, at det har været en større kulturforandringsproces, som ikke er sket over en nat, og at der stadig er behov for at bearbejde medarbejdernes holdning.

- Der var jo indlejret en grundliggende filosofi i alle medarbejdere om, hvordan det er rigtigt at producere, og den filosofi er i høj grad stadig indlejret, siger han.

Og idéen om lavere gennemløbstid skal også udbredes til andre områder i virksomheden.

Det bliver næste udfordring: At mindske gennemløbstiderne på virksomhedens mere smalle og specialbestilte produkter. Det er særligt de produkter, som ifølge Peder Nygaard er afgørende for, at man overhovedet kan have en produktion i Danmark.

- Det er ting, man ikke kan masseproducere, men som vi så at sige er nødt til selv at opfinde fra gang til gang.

Metal Supply sætter fokus på lean
Metal Supply vil i de kommende uger have særlig fokus på lean med en række af artikler, som alle behandler emnet.
Redaktionen hører gerne fra folk, der har gjort sig gode såvel som dårlige erfaringer med lean på virksomhedsplan. Send din historie med kontaktinformationer på denne mail.

Artiklen er en del af temaet Lean.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095