23948sdkhjf

Bogense Plast tænker grønt

Plastindustrien har lanceret en miljø-erklæring, der skal gøre branchens virksomheder grønnere. Bogense Plast er med af hensyn til både miljø og pengepung.
Bogense Plast har som en af de første danske virksomheder tilsluttet sig det internationale Operation Clean Sweep-initiativ og forpligter sig dermed til at opføre sig miljørigtigt.

Det er stigende et miljøproblem, at havet fungerer som skraldespand for verdens plastaffald. Derfor har de danske plastvirksomheders brancheforening Plastindustrien længe arbejdet med at sætte fokus på problemet og finde løsninger.

Størstedelen af affaldet i havet er et resultat af mangelfuld affaldshåndtering på land. Meget stammer fx fra lossepladser. Et reduceret spild af plastråvarer i industrien kan dog også spille en rolle i løsningen af problemet. Her kan plastråvarer som følge af spild og uheld havne i fabrikkernes afløb, hvorfra plasten via kloaksystemet og rensningsanlæggene kan havne i vandmiljøet.

Derfor har Plastindustrien nu lanceret det internationale Operation Clean Sweep-initiativ i Danmark. Initiativet sætter fokus på, hvordan industrien selv kan løfte sin del af opgaven. Konkret underskriver de medvirkende plastvirksomheder en erklæring, der forpligter dem til at arbejde målrettet med at undgå spild af råvarer på en række forskellige måder. Det har den fynske plastvirksomhed Bogense Plast nu gjort.

Der er god økonomi i at være miljørigtig
Bogense Plast er blandt de første danske plastvirksomheder til at tilslutte sig Operation Clean Sweep, men ifølge virksomhedens administrerende direktør Freddy Tindhof, så er det ingen tilfældighed, at Bogense Plast tænker grønt:

- Miljø er et vigtigt tema i vores virksomhed. Derfor var vi også meget positivt indstillede, da vi fik mulighed for at blive en del af Operation Clean Sweep. Vi mener, at det kan betale sig at opføre sig miljørigtigt. Dels sparer det råvarer, men det sender også et signal til vore medarbejdere og kunder om, at vi påtager os et ansvar for miljøet. Vores hensyntagen til miljøet er en stor fordel i den eksterne markedsføring, udtaler Freddy Tindhof.

Torben Jørgensen, der er kvalitets- og miljøleder hos Bogense Plast, fortæller, at det grønne fokus er en fordel for både miljøet og virksomhedens økonomi.

- Internt tror vi på, at vores medarbejdere får en endnu bedre virksomhed at arbejde i, når vi med Operation Clean Sweep får fokus på, at alt råvarespild skal samles op og dermed også øget fokus på orden og ryddelighed. Vi har allerede rutiner også inden for dette område, da vi har en miljøgodkendelse, men i og med at det hele nu bliver fejet op, så vil det også give et endnu bedre arbejdsmiljø. Det forebygger antallet af arbejdsskader. Så vi værner om miljøet og i samme ombæring, er der en økonomisk gevinst for os i form af færre arbejdsskader, færre sygedage og tilfredse medarbejdere.

Ingen overraskelse at Bogense Plast er med i front
Plastindustriens direktør Peter Skov vurderer, at mange virksomheder har en klar fordel af at gå med i initiativet.

- Med det her initiativ giver vi virksomhederne en mulighed for at sende et markant signal om engagement i arbejdet for at undgå plast i havet. Bogense Plast har altid haft meget fokus på virksomhedens grønne profil, så for mig er det ingen overraskelse, at virksomheden i forhold til Operation Clean Sweep er med i den absolut forreste del af feltet.

Den 25. november afholder Plastindustrien et stort arrangement om Operation Clean Sweep, hvor Bogense Plast er inviteret til at fortælle om deres erfaringer med at være en miljøvenlig virksomhed.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065