23948sdkhjf

Simple systemer styrker Danpres

Hos stålvirksomheden fra Låsby praktiseres lean, hvor det giver mening. Simple systemer bygget op om medarbejderne skal sikre løbende forbedringer.
De hvide tavler lyser op i den grønne maskinpark hos Danpres. Tavlerne er en del af virksomhedens kvalitetsledelsessystem, som kvalitets- og leanchef Susanne Lohse har bygget op omkring de rutiner, der udføres på gulvet i produktionen hver eneste dag.

En af Susanne Lohses kæpheste er, at systemerne skal holdes simple og tilpasses brugerne. Derfor forsøger ledelsen hos Danpres at udvikle sine systemer i samarbejde med medarbejderne i produktionen. Hos Danpres betyder det blandt andet, at leanfilosofi og standarder oversættes til praktiske redskaber og produktionsjargon.

- Vores medarbejdere i produktionen er vant til at bruge deres hænder meget. Så de lean- og kvalitetsværktøjer, de skal bruge, skal være til at føle på, siger Susanne Lohse til Metal Supply og henviser til den plastiklomme med farvede brikker i, der pryder tavlen i svejseafdelingen.

Fordelen ved at involvere medarbejderne i leanprocessen fra begyndelsen er, ifølge Susanne Lohse, at medarbejderne tager ejerskab over projektet i det daglige arbejde, og at forbedringskulturen udbredes på en måde, så hele organisationen kan følge med.

Pragmatisk lean
Danpres praktiserer en pragmatisk form for lean, der bygger på kort afstand fra gulv til top, flad struktur og åben kommunikation. Den korte afstand skal være med til at sikre fleksibiliteten i systemerne, og Susanne Lohse illustrerer det ved, at den herskende kultur i virksomheden er sådan, at man altid kan banke på hendes dør.

- Der er kontant afregning. Indstillingen er, at lean skal bruges. Og virker det ikke, så laver vi det om, så det virker, siger Susanne Lohse og uddyber:

- Der er mange hellige køer inden for både kvalitet og lean, men noget skal jo også ud af døren. Så det handler om at gøre det, der virker.

Hermed rammer Susanne Lohse hovedet på sømmet, for netop produktiviteten fremhæves som et område, der skal have fuld fokus i jagten på en forbedring af konkurrenceevnen i DI’s Træk og Tendenser-rapport for 2013.

Ingen forbedringer for små
Kvalitets- og leanchefen har som kvalitativt mål, at der skal opnås forbedringer i fabrikken hver eneste måned. Og også her skinner den pragmatiske leantilgang igennem.

- Der er flere måder at tænke forbedringer på. Det kan være simple ting, der er medvirkende til, at vi kan tjene flere penge. Ingen forbedringer er for små, siger Susanne Lohse.

Som et centralt element i at bringe forbedringsforslagene fra produktionshallernes gulv til ledelsens bord har Danpres uddannet fire operatører til interne leandrivere. Det er overblikket og respekten, der følger med operatørfunktionen, som Susanne Lohse ønsker at udnytte hos sine leandrivere.

For selvom stemningen i fabrikken er, at leansatsningen virker, så er den helt store udfordring hos Danpres at sikre medarbejdernes løbende involvering. At en forbedringskultur har bredt sig på produktionsgulvet hos Danpres, kan illustreres af, at de leaninspirerede stoplister ved maskinerne også betragtes som en slags scoringstavle, hvor dags- og natholdene konkurrerer om at have færrest produktionsstop.

- Forbedringer er investeringer. Det er mere holdbart, hvor effektiviseringer ikke er så holdbare på lang sigt. Og udbyttet er både en større kundetilfredshed og en mere velkørende forretning, fastslår Susanne Lohse.

Artiklen er en del af temaet Lean.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079