Dansk marineleverandør bryder koden til det japanske marked
Det protektionistiske, japanske marked er svært at bide skeer med, men for Hoyer Motors lykkedes det at indtage markedet i rekordfart. Og strategien for det næste år er klar – omsætningen skal tredobles.
- Det var den værste messe, jeg nogensinde har været på. Vi havde intet at lave, men da vi kom hjem, væltede ordrerne ind. Vi havde hyret en japansk sælger til standen, og jeg tror, at det gjorde udslaget. I dag har vi en lille bid af det japanske marked, men potentialet er enormt, for der bygges mange skibe i Japan, fortæller Ketil Vesterlund, der er ansvarlig for opbygningen af Hoyer Motors forretning i Japan.
Japanerne vil være mere globale
Ifølge Mark Lerche, business sector manager i Danish Marine Group, Eksportforeningen, sker der netop nu en åbning af Japans skibsbygningsindustri. Det baner vej for udenlandske leverandørers indtog på markedet, som i 2010 omsatte for 25-30 mia. dollars.
- Japanerne har indset, at det er nødvendigt at være en del af den globale marineindustri og gå i dialog med ikke-japanske leverandører, hvis de vil følge med udviklingen og vækste deres udenlandske kunder. Derfor ser vi også, at virksomheder med det rette gå på-mod nu har mulighed for at komme hurtigere ind på det ellers protektionistiske, japanske marinemarked, siger Mark Lerche.
Om det japanske marinemarked
• Det japanske skibsbyggermarked er verdens tredjestørste og omsatte i 2010 for 25-30 mia. dollars
• Der er i omegnen af 1.000 værfter i Japan, hvor cirka en fjerdedel kan bygge skibe over 500 bruttotons og omkring 30 kan bygge skibe over 10.000 bruttotons
• 86 procent af alle nybygninger leveret til japanske rederier i 2011 var bygget i Japan
• 95 procent (målt i værdi) af det maritime udstyr til japansk skibsbygning blev i 2011 leveret af japanske leverandører
• Det kræver relationer, vedholdenhed, sprogkundskaber, et meget højt serviceniveau og et højt dokumentationsniveau at komme ind på det japanske marked
• Det japanske skibsbyggermarked er verdens tredjestørste og omsatte i 2010 for 25-30 mia. dollars
• Der er i omegnen af 1.000 værfter i Japan, hvor cirka en fjerdedel kan bygge skibe over 500 bruttotons og omkring 30 kan bygge skibe over 10.000 bruttotons
• 86 procent af alle nybygninger leveret til japanske rederier i 2011 var bygget i Japan
• 95 procent (målt i værdi) af det maritime udstyr til japansk skibsbygning blev i 2011 leveret af japanske leverandører
• Det kræver relationer, vedholdenhed, sprogkundskaber, et meget højt serviceniveau og et højt dokumentationsniveau at komme ind på det japanske marked