23948sdkhjf

Nyt, dansk ballastvands-projekt

Den danske virksomhed Vestergaard Marine Service og rederiet Uni-Tankers er gået i samarbejde om at få godkendt et system til behandling af ballastvand i eksplosionsfarlige zoner.
Vestergaard Marine Services’ danske søsterselskab, DT-Interlink, der har det skandinaviske agentur på Erma First-systemet til behandling af ballastvand, arbejder med støtte fra Miljøstyrelsen på et projekt, der skal klassificere Erma First-anlægget til brug i eksplosionsfarlige zoner om bord på fartøjerne.

- Med klassificeringen af Erma First-systemet får vi mulighed for at installere individuelt kundetilpassede anlæg ud fra et standardsystem, der er godkendt til anvendelse i eksplosionsfarlige zoner om bord på fartøjer, hvor dette er relevant, siger sales manager Per Lyngholm Andersen, DT-Interlink.

Branche i vækst
Udover at være et miljøvenligt valg med lave drifts- og vedligeholdelsesomkostninger, er det oplagt, at det eksplosionssikre Erma First-system skal styrke beskæftigelsen i Nordjylland, der i forvejen er i vækst indenfor den maritime branche. En netop offentliggjort analyse viser, at de maritime hverv udgør 8 procent af den nordjyske økonomi. En andel, der forventes at stige i fremtiden, ikke mindst på baggrund af de skærpede internationale klima- og miljøkrav samt Nordjyllands kompetencer indenfor den maritime udstyrsindustri.

Erma First-systemet er et af meget få anlæg i verden, der er baseret på elektrolysebehandling af vandet i kombination med et supereffektivt hydrocyklonfilter. Denne opbygning af systemet gør løsningen fra DT Interlink både utroligt miljøvenlig og energibesparende i forhold til løsninger baseret på UV-stråling, af-iltning eller ozonbehandling af ballastvandet.

- Teknologien bag Erma First er fint i tråd med vort mål i Uni-Tankers A/S om at leve op til ”KISS” – ikke gøre tingene mere komplicerede end nødvendigt, og med høje ambitioner om simpel betjening, lavt vedligeholdelsesniveau og høj effektivitet, siger Henning Sørensen.

Grøn teknologi
Miljøstyrelsen i Danmark støtter via sit program for grøn teknologi projektet, der har til mål at lede frem til en klassificering af anlægget fra Erma First. Projektet foregår i samarbejde med producenten af Erma First, Environmental Protection Engineering (EPE) og Uni-Tankers med udgangspunkt i rederiets kemikalietanker Boringia Swan.

Også VMS Technology, der ligesom DT-Interlink er en del af Vestergaard Group, bidrager til projektet.

Ifølge den Internationale Maritime Organisation (IMO) skal alle systemer til behandling af ballastvand være eksplosionssikre, inden de installeres om bord på fartøjer med områder, der er udsat for eksplosionsfare. Ikke blot de elektriske installationer, men også filtre, måleudstyr og censorer er omfattet af godkendelsen til anvendelse i eksplosionsfarlige zoner. Også selve elektrolyseenheden kan opgraderes til en eksplosionssikret udgave.

Nye regler
Ratificeringen af IMO’s internationale ballastvandkonvention ventes med stor sandsynlighed at træde i kraft i løbet af 2014. For Uni-Tankers, der for en del af flådens vedkommende besejler USA, skal rederiet på grund af de amerikanske regler allerede fra 2015 være klar med godkendte systemer til behandling af ballastvand.

På verdensplan forventes det, at op mod 60-70.000 skibe skal sikre behandlingen af ballastvand i de kommende år, heraf er en stor del fartøjer, der kræver anlæg, der er godkendt til eksplosionsfarlige zoner om bord.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11