23948sdkhjf

Østjyske Hoyer satser på vækst i Sydtyskland

Hoyer Motors går mod strømmen og viser vejen på et forsømt vækstmarked. I Sydtyskland ligger guldet og nye danske arbejdspladser nemlig og venter på innovative, danske virksomheder, mener Hadsten-virksomheden.
Salget af transmissionsprodukter og elektromotorer har stået mere eller mindre i stampe i en række år i Nordtyskland. Derfor har den familieejede Hoyer-koncern med hovedkontor i Hadsten besluttet at etablere et datterselskab i München, hvor op mod en halv snes tyske og danske medarbejdere drager i felten for at erobre kunder og omsætning.

- Med et datterselskab i München kommer vi helt tæt på kunderne og bliver opfattet som en dedikeret leverandør. Vi er med andre ord i deres øjne ikke bare et dansk firma, der dukker op en gang imellem og forsøger at sælge nogle motorer i Sydtyskland, siger Ketil Vesterlund, der er salgsdirektør i Hoyer med ansvar for Europa og leder af det nye datterselskab i München.

Ministerbesøg på kontoret
Ved at satse på München og Sydtyskland går Hoyer mod strømmen af danske virksomheder, der ofte ikke ser længere end til Hamborg. Eksportrådet under Udenrigsministeriet opfordrer da også flere danske virksomheder til at interessere sig for det sydtyske marked, og i forårets Tysklands-handlingsplan er et af elementerne netop en fokuseret indsats for at få gang i eksporten til Sydtyskland.

- I den forbindelse er vi da meget glade for, at erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen valgte at besøge os på vores kontor i München, siger Ketil Vesterlund.

I Tyskland leverer Hoyer primært elektromotorer til maskinbyggere inden for både hydraulik, ventilation og pumper. Blandt kunderne er store koncerner som Bosch Rexroth, PMC og Colfax. Selvom Danmark i dag er Hoyer-koncernens største enkeltmarked, forventer Ketil Vesterlund, at Tyskland bliver det største marked inden for de næste tre år – uden at han dog vil sætte omsætningstal på.

På det polske marked ved et tilfælde
I München har medarbejderne i Hoyer direkte og hurtig adgang til de nye vækstmarkeder i de nye EU-lande i Østeuropa – eksempelvis Polen, der i øjeblikket er det hurtigst voksende marked i Europa for Hoyer-koncernen.

- Flere og flere vesteuropæiske industrikoncerner flytter deres produktion fra Kina til lavtlønslandene i Østeuropa, fordi det kan betale sig rent økonomisk. Den udvikling hægter vi os på som underleverandør, og her er München den helt perfekte base at arbejde ud fra, forklarer Ketil Vesterlund.

Indtoget på det fremstormende polske marked er endnu et eksempel på, hvordan en mellemstor virksomhed som Hoyer Motors forsøger at tænke innovativt og gå mod strømmen. På få år har det polske marked udviklet sig til at blive et stort eksportmarked for Hoyer.

Ambitiøs vækst skal skabes organisk
Hoyer-koncernen har sat sig som mål at omsætte for 65 mio. euro eller næsten 488 mio. kr. i 2015. Det svarer til en vækst på 20 procent om året siden 2010. Ambitionen er desuden en overskudsgrad eller ebitmargin på 10 procent af omsætningen.

Store investeringer i nye markeder og medarbejdere gør imidlertid, at dette mål ikke er nået endnu. Der foregår i øjeblikket en konsolidering med både lukninger og opkøb i branchen, men administrerende direktør og ejer af Hoyer, Lars Høyer, afviser, at koncernen er interesseret i opkøb.

- Vi har udelukkende fokus på at vokse organisk ved egen kraft, siger Lars Høyer, der er 54 år og anden generation i den familieejede virksomhed.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094