HAi Horsens eksporterer sig ud af krisen
Den østjyske overfladebehandler har bredt sig ud kompetencemæssigt, og det giver en fordel i en skærpet konkurrencesituation, mener virksomheden.
Hos HAi i Horsens er man enig i markedssituationen. Alligevel vil administrerende direktør Jan Rohdemejer nødig tage ordet ”overkapacitet” i sin mund.
- Det betyder, at der er nogle, der skulle tage og lukke, men jeg vil hellere gå den anden vej og ønske, at der kom mere gang i tingene i Danmark. Vi ser lyst på fremtiden og tror, at markedet finder sit leje igen, siger Jan Rohdemejer, administrerende direktør hos Hai Horsens.
Stor volumen, alt for lille indtjening
Fra 2012 til 2013 faldt Hai Horsens’ overskud efter skat med et par hundrede tusinde til 0,6 mio. kr. Man tjener penge, men slet ikke nok til at gøre Jan Rohdemejer tilfreds.
- Ikke når vi overfladebehandler 40 til 50 tons aluminium i døgnet, siger han.
Branchens situation er, at der med de nuværende priser på overfladebehandling er meget lav indtjening på det enkelte emne.
- Det svarer kun til en værditilførsel på cirka 3 procent af produktets totale kostpris. Det gør, at der virkelig skal pumpes noget metal igennem for at tjene penge.
Prisforskelle udlignes
Udfordringerne er kun steget i takt med, at prisforskellene i Europa har udlignet sig under finanskrisen, som Jan Rohdemejer har oplevet det.
Tidligere kunne man regne med, at danske overfladebehandlere kunne tage større priser, end aktørerne kunne i Østeuropa og Sydeuropa, men det er langt mindre udpræget end tidligere, oplever Jan Rohdemejer.
Alligevel er det eksport, der har holdt Hai Horsens ovenvande. Før krisen havde virksomheden stort set ingen eksport. Nu er eksportandelen steget til 30 procent, men med lange transporter svækker eksporten kun dækningsbidraget yderligere.
Lille land, bred erfaring
Styrken på eksportmarkedet ligger i, at man som dansk virksomhed typisk mestrer flere discipliner, fordi man har bygget sig op i et lille land.
- Man er fleksibel og kan byde på mange typer opgaver. Til gengæld er man ikke skarpest, når man er oppe mod nichevirksomheder, siger han og forklarer:
- Er vi oppe mod et tysk firma, der har specialiseret sig inden for bilindustri, så kommer vi nok til kort, når det gælder bilkunder, men generelt har det styrket os, siger Jan Rohdemejer.
Artiklen er en del af temaet Brancheanalyse.