Fayard skal slanke fejlkonstruerede færger
Scandlines overtog i foråret 2014 to ufærdige skibe, der efter færdiggørelsen skal indsættes på ruten Gedser-Rostock i 2015. Forinden skal skibenes vægt dog reduceres.
Da jern er en begrænset ressource, genvindes de mange tons skrot. H.J. Hansen Genvindingsindustri i Odense råder over Nordeuropas største shredderanlæg, der knuser skrottet i mindre stykker, som derefter sorteres i jern, kobber, plast, glas og så videre. Resultatet er jern, som kan genanvendes med en renhed på 99,15 procent.
Det genvundne jern udskibes fra Lindø Industripark med kurs mod europæiske og oversøiske stålværker. Her smeltes det om til nye plader og bjælker, der indsættes i nye bygninger og skibe.
- H.J. Hansen Nedbrydning er en afdeling under H.J. Hansen Genvindingsindustri. Vi er eksperter i at løse komplicerede skrotningsopgaver. Men vi skulle alligevel have forklaringen to gange, da Fayard spurgte, om vi kunne hjælpe med at skrotte cirka 2.500 tons materiale fra to nye, ikke-færdige skibe. Processen er naturligvis den samme, uanset om der er tale om nye eller gamle skibe. Så vi kørte straks maskinerne frem og begyndte at klippe de store emner, som Fayard skar ned til os. Herefter sender vi dem videre i vores genvindingsproces, og de ender som nye plader et sted i verden, siger salgschef hos H.J. Hansen Nedbrydning, Lennart Kristensen.
Færgerne skulle oprindeligt bygges på det nu konkursramte tyske værft P+S Werften. Udover bortskaffelsen af de 2.500 tons overvægt skal færgerne ombygges for at gøre plads til et nyt hybridsystem, som kombineret med en scrubber kan reducere udledningen af svovl og andre artikler med mindst 90 procent.
Ifølge Fayards egen hjemmeside vil de to færger være klar til at blive indsat på ruten Gedser-Rostock i 2015. Hver færge vil kunne medtage 1.300 passagerer, 480 biler eller 96 lastbiler.