R&D udvikler broklap til ny Samsøfærge
12 meter lang, otte meter bred, bæreevne på 180 ton og levetid på 30 år. Det var kravene til den nye broklap, som R&D har udviklet til den nye Samsøfærge.
Det stiller store krav til broklappen, som forbinder færgen med kajen. Den skal kunne klare det enorme tryk fra de mange biler og lastbiler, som dagligt kører ind og ud af færgen. Netop de store krav til broklappens konstruktion gør opgaven til en ingeniørmæssig spændende og udfordrende opgave. Jes G. Andersen er civilingeniør hos R&D og står bag udviklingen af den nye broklap.
- Den nye broklap adskiller sig fra den nuværende på flere områder. Først og fremmest er den større, så den er tilpasset fordobling af overførselskapaciteten. Den bliver 12 meter lang, otte meter bred og får en trafiklast bæreevne på hele 180 ton.
Avanceret teknologi giver større sikkerhed
Den nye broklap bliver udstyret med avanceret teknologi, så den kan betjenes ved hjælp af fjernstyring. Det avancerede software er specificeret med basis i Maskindirektivet, hvori det kræves, at potentielt farlige situationer ikke må frembringes på baggrund af fejlbetjening fra operatøren.
- Når man arbejder med en færge, så er især sikkerheden en vigtig parameter. Derfor er broklappen konstruktionsmæssigt lavet, så den ved hjælp af hydrauliske cylindere kan positioneres i sin længderetning samt hæves og sænkes i den ende, der vender ud mod færgen. Broklappens kontrolsystem overvåger og sikrer, at der ikke sker uheld. Hvis færgen krænger for eksempel på grund af uensartet tømning af vogndæk eller ændring af færgens dybgang, mens broklappen er forbundet til færgen, så følger det hydrauliske system færgens bevægelser og tillader på den måde broklappens ende at hvile uhindret mod færgen, siger Jes G. Andersen.
På den måde sikres det, at de hydrauliske systemer hele tiden er i indgreb med broklappen og er i stand til at løfte, så snart der er brug for det.
Omfattende beregninger bag 30 års levetid
En af de andre interessante ting ved konstruktionen af den nye broklap har været beregningen af, hvordan broklappen skulle konstrueres for at overholde målet om en ”levetid” på 30 år.
Broklappen vejer cirka 40 ton. Alle bærende dele er fremstillet af varmgalvaniseret stål og alle sliddele af rustfri stål. Broklappen er designet, så den ikke vejer mere, end den skal. Selvom det naturligvis er altafgørende, at sikkerheden er i top også om 30 år, så er der ikke brugt mere stål til konstruktionen end højst nødvendigt. Det har baggrund i, at broklappens vægt er betydende for såvel dens egen fremstillingspris som prisen på det hydrauliske system, som skal løfte og positionere den.
- Vi ved helt konkret, hvor mange biler og lastbiler, der skal køre op og ned af broklappen adskillige gange dagligt i mange år. Det har vi taget hensyn til i udviklingen af broklappen sammen med de store krav, havnemiljøet stiller til korrosionsmodstand for designet, og at de gentagne belastninger stiller endog meget store krav til udmattelseskapacitet af designet, fortæller Jes. G. Andersen.
- Så sammen med kravet om en overordnet kostpris, der er optimal i forhold til konstruktionen, er der tale om en ingeniørmæssigt meget spændende og udfordrende opgave. Det er selvfølgelig sjovt at få mulighed for at benytte sin viden til noget, der er så konkret, som det her. Det er helt sikkert med til at gøre opgaven yderligere spændende og relevant.
Seaside Steel, som er en del af Hvidesande Værft, svejser lige nu på livet løs for at gøre broklapperne klar til installering. Efter svejsningen står den på retning, prøvesamling og overfladebehandling. Seaside Steel er herefter klar til at installere broklapperne i både Hou og Sælvig. Efter planen skal den nye færge i drift den 15. november i år.