23948sdkhjf

Vola vil vokse på projektmarkedet

Et stramt fokus på kerneforretningen og en fleksibel produktion har ført Vola gennem krisen. Nu vil det danske nichebrand i højere grad i spil til store globale byggeprojekter.
Efter et 2014 med pæn vækst og ansættelse af hele 25 nye medarbejdere i produktionen tog Vola i forrige uge for alvor hul på 2015 som udstiller på den store Bau-messe i München.

Horsens-virksomheden sætter i disse år øget fokus på projektmarkedet, hvor målet er at øge andelen fra de nuværende 30 procent til omkring halvdelen af omsætningen. Øjnene er ikke mindst rettet mod Asien, hvor danske arkitektfirmaer i stigende grad udvælges til at designe store projekter. Det åbner muligheder for danske highend brands og er den direkte årsag til, at Vola for halvandet år siden valgte at åbne showroom i Shanghai.

- Vi er totalt ukendte i Asien og har ikke power til at markedsføre os på egen hånd. Ved at følge med arkitektfirmaerne derud kommer vi tættere på bygherrerne på de store projekter, forklarer direktør Johannes Saugbjerg, da Metal Supply møder ham på Volas stand I München.

I Danmark tænker medarbejderne selv
Johannes Saugbjerg fremhæver selv det bemærkelsesværdige i, at hvor andre flytter produktionen til Kina for at konkurrere hjemme, har Vola valgt at fastholde produktionen i Horsens – og konkurrere i Asien. Det giver dog god mening, for i Horsens har Vola opbygget en kultur, som man ikke bare uden videre rykker ud af landet:

- Vi har arbejdet med lean i mange år og øvet os i fleksibel produktion. Den store fordel ved at være i Danmark er, at medarbejderne tænker selv. Vi har en høj anciennitet og en kultur, hvor medarbejderne deler virksomhedens værdier. Det giver os en konkurrencefordel, for det er svært at kopiere en hel organisation. En kultur som Volas er ikke noget, kineserne bare lige lærer på skolebænken, pointerer Johannes Saugbjerg om Volas produktion, som i 2012 indbragte Den Danske Logistikpris.

Prisvindende nichebrand i øverste segment
Vola kom i 2013 ud med et resultat på knap 25 mio. kr. ud af en omsætning på 200 mio. kr., og ifølge direktøren ligger det endnu ikke offentliggjorte 2014-regnskab ” et pænt stykke over ”.

- Vi er meget tilfredse med udviklingen, der giver os mulighed for at investere i fremtiden, siger Johannes Saugbjerg og understreger, at fokus er rettet mod kerneforretningen: Vola er og skal være et nichebrand i badeværelsets øverste segment.

Med på Bau-messen i Tyskland havde Vola hele to produkter, der har vundet en German Design Award. Hovedbruseren 060 vandt i 2014, mens den elektroniske sæbedispenser RS10 har vundet i 2015.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093