23948sdkhjf

Danske virksomheder samarbejder om maritim sikkerhed

Et samarbejde mellem de to virksomheder, Vestergaard Marine Service A/S i Frederikshavn og Citadel Solutions ApS i København virksomheder tilbyder alle aspekter af piratsikring, fra rådgivning, risikovurdering og copingstrategier overfor angreb og gidseltagning til de fysiske barrierer, der skal forhindre piraterne i at tage kontrol over et fartøj.
To danske virksomheder kan i et nyt samarbejde forbedre trygheden og sikkerheden for besætningen om bord på skibene og hjælpe rederierne til at blive langt bedre rustet til at forebygge og håndtere de krisesituationer, der kan opstå i de piratfyldte farvande.

Samarbejdet dækker hele spektret af sikkerhedsforanstaltninger under navnet Cive Systems. Dette koncept dækker bredt, lige fra risikovurdering over den psykologiske forberedelse og konkrete træning af besætningsmedlemmerne til de fysiske foranstaltninger, der skal sikre skibene mod piraternes overtagelse.

Mens Vestergaard Marine Service har 10 års erfaring som en solidt funderet servicevirksomhed indenfor reparation og vedligehold af skibsmotorer, gear og propeller, er Citadel Solutions en yngre konsulentvirksomhed med spidskompetencer indenfor rådgivning og risikovurdering, relateret til udførelse af sikkerhedssejladser, herunder uddannelse af besætningen og forberedelse af skibet samt opbygning af citadeller, særligt sikrede rum, om bord.

- Vores samarbejde er unikt, fordi vi med koblingen af den taktiske viden og den tekniske ekspertise indenfor udstyrsdelen kommer hele vejen rundt om sikkerhedsaspektet. Det gælder, uanset om vi skal yde rådgivning eller sørge for de fysiske foranstaltninger, der forhindrer piraterne i at borde og kapre et skib, siger adm. direktør i Citadel Solutions, Søren Chr. Bech.

Han har selv, som kaptajnløjtnant i Søværnet, en professionel baggrund indenfor det maritime, mens Vestergaard Marine Service som en af de eneste virksomheder herhjemme allerede igennem flere år har arbejdet med piratsikring af forskellige skibstyper.

For Vestergaard Marine Service handler det om sikkerhed for både kunderne og virksomhedens egne medarbejdere.

- Vore kunder sejler over hele verden, og under eftersyn og reparation af materiellet sejler vores montører ofte med. Så for os er det også et spørgsmål om at sikre vores egne medarbejdere bedst muligt, siger salgschef Per Lyngholm Andersen fra Vestergaard Marine Service.

Sætter nye standarder

Med Cive Systems sætter Citadel Solutions og Vestergaard Marine Service selv en helt ny standard for indsatsen. En standard, der følger internationalt anerkendte retningslinjer som f.eks. de guidelines, der ligger fra IMO, International Maritime Organization.

- Hvor "Best Management Practices" giver nogle minimumsforslag til, hvordan skibet og besætningen kan højne sikkerheden og trygheden, så er det vores mission qua vores ekspertise at bidrage markant hertil. Derfor arbejder vi med alle aspekter af sikkerheden og tager højde for alle stadier i en farlig situation, lige fra de første tegn på et truende angreb over bording og til piraternes forsøg på at trænge ind i skibets aptering, siger Søren Chr. Bech.

Det er her, etableringen af et citadel bliver relevant. Et citadel er et særligt sikret rum eller område på skibet, hvor besætningen kan søge tilflugt under piratangreb og stadig bevare kontrollen over fartøjet. Et citadel bør, ud over at forhindre piraterne i at tage kontrol over skibet, også sikre besætningen nødrationer og tilstrækkelig forsyning af frisk luft, overvågning af skibet samt gode kommunikationsforhold med omverdenen. Etableringen og brugen af et citadel giver også mulighed for, at Søværnet eller andet redningsmandskab kan nå frem og anholde piraterne.

- Citadeller har vist sig meget effektive i forhold til at sikre besætningen indtil hjælpen når frem. Men da intet skib kan sikres 100 procent, har vi naturligvis også det aspekt med, at det kan komme til en eventuel gidselsituation. Vores erfaring er, at man med ganske få tiltag samt målrettet uddannelse af besætningen kan forbedre sikkerheden og trygheden om bord markant. Derfor er uddannelse og træning af besætningen absolut relevant. Det gælder naturligvis også i de tilfælde, hvor man har valgt at sejle med bevæbnede vagter, siger Søren Chr. Bech.mola
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.068