Enhver landing er ikke altid en lige landing
Airberlin satser på ny RNP-teknik - et system, som muliggør buede starter og landinger i vanskelige områder som for eksempel bjergegne.
Forskningsprojekt
For at etablere de GPS-baserede præcisionsflyvninger i den generelle drift, har airberlin været en del af konsortiet Heterogener Komplexer Luftverkehr (HETEREX) siden 2009 . Dette forskningsprojekt skal bidrage til, at der også i Tyskland skabes forudsætninger for at flyve buede start og landinger. Når det er muligt, kan man undgå flyvning over boligområder eller målrettet undgå forhindringer og dermed yde et effektivt bidrag til nedbringelse af støj- og luftforurening. Især debatten om de meget omdiskuterede start- og landingsruter ved Berlin vil med det nye RNP-system kunne få en helt ny vinkel.
- Vores succes i Innsbruck er et godt eksempel på, at airberlin flyveteknisk er så avanceret, at vi også i andre lufthavne ville kunne starte og lande efter navigationssystemet RNP. I Boeingflåden har vi skabt de tekniske forudsætninger og uddannet vores piloter i at bruge systemet, forklarer Mark Altenscheidt, der er pilot og chef for Boeingflåden hos airberlin.
Boeingflådens nye start- og landingsmanøvrer vil fremover bidrage til at øge flysikkerheden og pålideligheden også i dårligt vejr. Desuden åbner det nye system muligheder for at flyve endnu mere miljøbevidst. Det særlige ved Innsbruck er, at RNP-AR også kan bruges under de særdeles krævende startmanøvrer.
- Det er en meget stor konkurrencefordel, for airberlin kan starte ved tåge og med en sigtbarhed på ned til 300 meter. Under disse vejrforhold har andre flyselskaber brug for en vis sigtbarhed på banen for at kunne komme ud af dalen, siger Mark Altenscheidt.