23948sdkhjf

Enhver landing er ikke altid en lige landing

Airberlin satser på ny RNP-teknik - et system, som muliggør buede starter og landinger i vanskelige områder som for eksempel bjergegne.
Det tyske flyselskab airberlin udbygger nu sin position som "flyveteknisk frontløber" og udfører som det første flyselskab i Tyskland satellitstyrede præcisionsflyvninger med sin Boeingflåde i Innsbruck. Det avancerede navigationssystem RNP-AR står for “Required Navigation Performance - Authorization Required", og gør det blandt andet muligt at holde en sikker kurs ved flyvning gennem bjergregioner eller ved start og landing under vanskelige vejrforhold. RNP-systemet har et stort potentiale, fordi det reducerer flystøjen og gør det muligt at flyve uden om de tætbefolkede boligområder, der ligger i nærheden af flyvepladser. Med RNP-systemet kan man starte og lande i en bue og med stor præcision, og er ikke afhængig af lineære landinger. Også når det gælder brændstofeffektivitet, er der fordele ved RNP, fordi luftrummet kan udnyttes langt bedre med det avancerede navigationssystem.

Forskningsprojekt

For at etablere de GPS-baserede præcisionsflyvninger i den generelle drift, har airberlin været en del af konsortiet Heterogener Komplexer Luftverkehr (HETEREX) siden 2009 . Dette forskningsprojekt skal bidrage til, at der også i Tyskland skabes forudsætninger for at flyve buede start og landinger. Når det er muligt, kan man undgå flyvning over boligområder eller målrettet undgå forhindringer og dermed yde et effektivt bidrag til nedbringelse af støj- og luftforurening. Især debatten om de meget omdiskuterede start- og landingsruter ved Berlin vil med det nye RNP-system kunne få en helt ny vinkel.

- Vores succes i Innsbruck er et godt eksempel på, at airberlin flyveteknisk er så avanceret, at vi også i andre lufthavne ville kunne starte og lande efter navigationssystemet RNP. I Boeingflåden har vi skabt de tekniske forudsætninger og uddannet vores piloter i at bruge systemet, forklarer Mark Altenscheidt, der er pilot og chef for Boeingflåden hos airberlin.

Boeingflådens nye start- og landingsmanøvrer vil fremover bidrage til at øge flysikkerheden og pålideligheden også i dårligt vejr. Desuden åbner det nye system muligheder for at flyve endnu mere miljøbevidst. Det særlige ved Innsbruck er, at RNP-AR også kan bruges under de særdeles krævende startmanøvrer.

- Det er en meget stor konkurrencefordel, for airberlin kan starte ved tåge og med en sigtbarhed på ned til 300 meter. Under disse vejrforhold har andre flyselskaber brug for en vis sigtbarhed på banen for at kunne komme ud af dalen, siger Mark Altenscheidt.Ÿ
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109