Komponenterne sladrer om maskineriets tilstand
I stigende grad gør integrerede sensorer i eksempelvis lejer og tilsvarende målesystemer det muligt at få en en status for tilstanden på roterende maskineri. I dag behøver man ikke nødvendigvis at stå ved siden af maskinen for at få at vide, hvordan den har det. SKF er fremme i skoene med cloud-baseret tilstandsovervågning.
Processen er direkte rettet mod bundlinjen.
Tilstandsbaseret vedligehold giver lederen en systematisk holdning til vedligehold, der gør ham bedre i stand til at styre nøgleaspekter som f.eks. omkostninger, sikkerhed, output, downtime og overordnet kvalitet af produktet.
Remote Monitoring Services
Grundlæggende gør Remote Monitoring Services det muligt, at tilstandsovervågning og diagnosticering af maskineri kan finde sted på et hvilket som helst tidspunkt og fra et hvilket som helst sted via webbaseret adgang og koordinering.
Remote Monitoring Services spiller en stadig større rolle i moderne virksomheders bestræbelser på at gennemføre tilstandsbaseret vedligehold af høj kvalitet.
Denne serviceydelse tilbyder ikke blot øget sikkerhed, men også fleksibilitet.
For eksempel kan der vælges en enkel hosted" applikation eller en mere omfattende løsning, der anvender en erfaren udbyders vidensgrundlag.
Remote Monitoring Services gør firmaer i stand til at undgå de omkostninger og problemer, der er involveret i at sætte et overvågningsprogram op internt.
Cloud Services: En ny drivkraft
Begrebet cloud computing er i vækst i erhvervslivet og knytter sig direkte til den fortsatte udvikling af Remote Monitoring Services.
Et voksende antal firmaer flytter i dag deres applikationer fra interne applikationer til software application as a service (SaaS).
SaaS defineres som software, der er udviklet og hosted" af en SaaS-leverandør og tilgængelig for kunden via webbaseret adgang som kun kræver, at der bruges en internetbrowser.
Dette adskiller sig fra traditionelle applikationer, hvor slutbrugere køber softwaren og installerer den på virksomhedens computere eller servere.
Med cloud servicesstrukturen ejer leverandøren (f.eks. SKF) softwaren og kører den på computere i sit datacenter.
SKF-modellen
SKF Remote Monitoring Service-løsninger begynder med enkle hostede" applikationer og strækker sig helt op til at levere adgang døgnet rundt til SKFs lager af viden og ekspertise i diagnose af maskineri (som er akkumuleret gennem 100 års erfaring og analyse).
SKF @ptitude Analyst-tilstandsovervågningssoftware og de nyeste SKF-dataindsamlingsinstrumenter leverer en struktur, der giver en hel række muligheder.
SKF Remote Monitoring Service består af SaaS-applikationer, der gør det muligt for brugerne at undgå dyre investeringer, opdatering af software og backup af data, ved at bruge cloud computing.
SKFs brug af SaaS kombinerer avanceret teknologi og omkostningsbesparelser ved at levere en service, der reducerer investeringen, og som samtidig tilbyder brugerne at kunne indsamle og gemme data og oprette databaser på en fjern computer, der står på et af SKFs Remote Diagnostic Centre (RDC).
SKF Remote Monitoring Service tilbyder tre grundlæggende måder at administrere kundernes behov på:
Totalløsningen
Totalløsningen lægger størstedelen af processen i SKFs hænder.
SKF driver det tilstandsbaserede vedligehold fra start til slut.
Løsningen indeholder indledende opsætning af kundedatabasen, brug af instrumenter til dataindsamling eller tilkøbsmuligheder: f.eks. funktionalitet for flere lokaliteter, fuldstændig overvågning af udstyr og periodevis rapportering.
Alle data gemmes og overvåges af SKF-eksperter på RDCet.
Eventuelt nødvendigt vedligehold rapporteres straks.
Løsningen er konfigureret, så den primært henvender sig til kunder med begrænset personale eller ressourcer.
En Business Partnership-løsning
Denne metode fokuserer på at opbygge et partnerskab mellem kunden og SKF.
Kunderne har en mere interaktiv rolle med hensyn til de data, der indsamles.
En kundes database konfigureres af en SKF-medarbejder i partnerskab med kunden, og der anvendes bedste praksis til indsamling og indtastning af data.
Når databasen er oprettet, kan kunden hente oplysningerne på RDCerne fra et hvilket som helst sted i verden og kan begynde at gennemføre et program til tilstandsbaseret vedligehold, der afspejler kundens specifikke forretningsmål.
Gør-det-selv-løsning
Denne løsning er designet til en kunde, som ønsker en mere uforstyrret rolle fra en udbyder.
Kunderne har total kontrol over deres tilstandsbaserede vedligehold med fuldstændig adgang til og brug af SKF @ptitude-software hosted" af RDCet.
Små ubemandede steder er typisk de mest almindelige lokaliteter til Remote Monitoring Services.
For eksempel har små kraftværker ofte ikke en etableret tilstandsovervågningsproces, men de har kritisk maskineri, der bør overvåges.
Det var f.eks. tilfældet for ejeren af to små kraftværker, der indeholdt tre turbiner i alt.
Da ejeren af kraftværket ikke havde tilstrækkelige ressourcer til selv at udføre omfattende overvågning af udstyret, søgte man efter en anden løsning til at overvåge gearkasserne med for at undgå uplanlagte nedbrud.
Ny løsning på gammelt problem
Ejeren af kraftværket henvendte sig til SKF for at finde en mulig løsning på problemet.
SKF-medarbejdere undersøgte situationen på kraftværkerne og foreslog efter diskussioner med kunden et nyt tiltag, der involverede SKFs Remote Monitoring Service og hostede" overvågningssoftware.
Planen indebar to IMxenheder til at måle to turbiner på 24/7-basis.
IMx er SKFs 16 kanalers onlinesystem, der er permanent installeret.
IMx-enhederne var sat til at måle signaler fra turbinernes accelerometer, forskydningssensorer og processignalet for at vurdere turbinernes tilstand.
Data blev via internettet sendt til RDC, der stod for overvågning og regelmæssig rapportering.
SKF @ptitude HMI (Human Machine Interface) blev valgt som specifik grænseflade for kraftværkoperatøren.
Med denne løsning fik kunden en hurtig opstart på et nyt tilstandsovervågningssystem og fik samtidig fordel af SKFs viden om og analyse af udstyret.
I stedet for at investere i nyt personale og tidskrævende uddannelse kunne ejeren af kraftværkerne fokusere på kerneforretningen, dvs. at generere energi.
For kraftværkoperatøren gjorde beslutningen om at bruge software som en service startomkostningerne lavere, end det ville have været muligt med en lokal installation.