Ny strategi sikrer Weissenborn overlevelse
Weissenborn er gået fra at være et traditionelt smedeværksted til nu at fremstille kritiske komponenter, der kræver stor grad af dokumentation. Specielt aluminiumsemner udgør en stadig større del af virksomhedens omsætning.
i 2007 overtog Peter Møller en del af virksomheden, som han i dag ejer sammen med to af medarbejderne. Med både en salgs- og industriel baggrund havde den nye leder masser af tanker omkring, hvordan virksomheden skulle sikres indtjening i fremtiden.
- Jeg havde en forkærlighed for aluminium fra en tidligere arbejdsplads, samtidig er markedet for aluminium stigende, da der er masser af fordele ved at benytte aluminium i stort set alle konstruktioner. Derfor gik vi i gang med at tilpasse vores produktion til aluminium og højne vores dokumentation, således at vi kunne levere kritiske komponenter til eksempelvis vindmølleindustrien, fortæller administrerende direktør Peter Møller.
Kvalitet afgørende
Målet var at skabe en niche, hvor virksomheden kunne agere på egne præmisser, frem for at forsøge at levere det, alle andre mindre smedevirksomheder kan, så der udelukkende konkurreres på prisen.
- Det skulle ske ved at levere den kvalitet som de store spillere på markedet har brug for, men samtidig kunne agere som en lille fleksibel virksomhed. Det betød at vi formulerede en strategi om at blive ISO 9001 certificeret og etablere en afdeling til svejsekontrol, der er certificeret til at udføre NDT-tests (Non Destructive Tests).
- Vi skal ganske enkelt kunne tilbyde kunderne de strengeste kvalitetssystemer der findes på markedet, til at dokumentere og sikre kvaliteten, fastslår Peter Møller.
Virksomheden mærker i dag alle komponenter med et unikt nummer, så de kan spores tilbage i produktionen. Under nummeret gemmes alle de nødvendige oplysninger, om svejser, leverandør og materiale. Hvis en komponent får en fejl, kan andre komponenter i samme serie opspores og tjekkes for om de risikerer at få samme fejl
Toårs planer
Virksomheden arbejder med planer af to års varighed af gangen, hvor man sætter sig nye mål om, hvor man skal hen.
- Vi starter bagfra på planen og sætter mål op for, hvor vi skal være når planerne er ført ud i livet. Derefter sætter vi mål op for de forskellige kvartaler og så er det med at alle følger planen, for at det kan lade sig gøre.
- Filosofien bag min ledelse kommer fra stifinderuddannelsen, og jeg tror meget på at målene skal komme fra medarbejderne selv, ligesom de selv skal definere hvordan vi kommer derhen. Hvilke barrierer skal overvindes, hvilke kompetencer mangler vi for at kunne nå målet. Det gælder om selv at tage ansvar, til gengæld har de også selv stor indflydelse på deres hverdag.
En af de barrierer der skal overvindes, er blandt andet kommet ud af, at virksomheden er påbegyndt eksport.
- Det har altid været en lokal virksomhed, men i dag har vi 10 procent eksport, og målet er 20 procent i 2013. derfor har en del medarbejdere været på engelsk kursus for at lære sproget.
- Det kan ikke nytte, at vi ikke kan tale med kunderne når de ringer. Det er alle den slags barrierer der kommer frem under planlægningen.
- Det er en ledelsesfilosofi, som er båret af medarbejderne, og har ikke noget at gøre med, at jeg har bestemt at vi skal satse på aluminiumsprodukter. Den kan bruges af alle, fastslår Peter Møller.
Hurtig succes
2007 blev brugt på at rydde op og få dårlige sager ud af systemet. 2008 blev en umiddelbar succes med en vækst på 80 procent og stadig flere ordrer i aluminium. 2009 var i første omgang præget af stor aktivitet, herefter ramte krisen, og i løbet af året blev omsætning og medarbejdertal halveret.
- Det var betydelig mere udfordrende at skære ned igen, end det var at have en vækst på 80 procent. Det var virkelig hårdt, siger Peter Møller.
- Herefter brugte vi 2010 på at udvikle nye kvalitetsmål og videreudvikle organisationen, så den kan matche de nye tider, forklarer Peter Møller.
- Alligevel havde vi en vækst på 30 procent i 2010 og yderligere 43 procent i 2011. Så vi er på vej fremad og til trods for tilbageslaget har vi formået at holde sorte tal på bundlinjen hele vejen igennem og det ser jeg som et tegn på en sund virksomhed.
Fakta om Weissenborn A/S
Weissenborn A/S leverer komponenter og samlede løsninger i aluminium, stål, og rustfrit stål. Vores speciale er korte, komplekse serier og mindre ordrer. Vi producerer dem hurtigt, fleksibelt og i dokumenteret kvalitet. Vores kunder findes især inden for vindindustrien og andre vækstbrancher, der beskæftiger sig med klimavenlig teknologi.
Weissenborn A/S er certificeret af Lloyds efter ISO 9001 - 2008, som dækker hele vores produktion og ordrebehandlingssystem.
Virksomheden er beliggende i Vejle og beskæftiger 41 ansatte