Maskinsaksen der blev en nøglemaskine
Maskinsaksen er blevet overflødig - nærmest langtidsledig i mange moderne tyndpladeindustrier. Laserskæremaskinen tager det meste. Men ikke hos underleverandøren Povl Sørensen A/S i Rødovre. Her er maskinsaksen mere end nogen anden i den moderne maskinpark et centralt og helt uundværligt værktøj.
Men for at forstå hvordan firmaet er kommet frem til den position, er vi nødt til at fortælle lidt om Povl Sørensen-konceptet.
Det tog sin spæde begyndelse i 1967, da to unge københavnske håndværkere Kurt Nielsen og Povl Sørensen vovede det ene øje og sammen købte en 2500 x 6 mm mekanisk maskinsaks af mærket Cincinnati - en model 1808. Det var dengang, og er sikkert stadig, verdens dyreste maskinsaks, der med specifikationer som 1,1 grad fast klippevinkel, 5,4 tons pladetilholdertryk, slørfrit bagstop, og en klippehastighed på 60 slag per minut er en produktiv og meget præcis maskine, der leverede, og stadig leverer perfekte pladeklip.
Kurt og Povl begyndte at klippe som underleverandør for andre virksomheder, men skiltes to år efter, da Kurt Nielsen købte sig ud og startede egen virksomhed, i øvrigt også med en ny Cincinnati maskinsaks. Samtidig startede Povl Sørensen konceptet for alvor på Glerupvej 4 i Rødovre i 1969, og her på adressen er det stadig lyslevende.
Storleverandør til byggefaget
Det blev stedet, hvor håndværkeren, især fra byggefaget, søgte hen for at få lavet sine tre stykker plade med fire huller til bolte. Og det skulle ofte helst være med det samme eller senest næste morgen. Det var således egentlig kunderne, der startede konceptet, men det var Povl Sørensen, der gav det facon og førte det ud i livet med kun få maskiner, og her iblandt den dyre Cincinnati maskinsaks, en mekanisk manuelt betjent Edel stansemaskine, en kantpresse og lidt svejseudstyr.
Men dertil også evnen til at foretage en hurtig og præcis kalkulation over pris og leveringstid, - selvfølgelig imens han havde kunden i telefonen. Planlægningen blev en stor tavle på væggen med en masse små sedler i forskellig farve.
Det var der ikke ret mange i branchen, der var gearet til dengang, og det er der for så vidt heller ikke i dag. Povl Sørensen Glerupvej blev et begreb i byggebranchen. Når murere, tømrere og byggeentreprenører skulle bruge nogle få metalplader med huller eller kantbuk, var det Rødovrefirmaet på Glerupvej, de henvendte sig til.
Ejerskifte med succes
I 1990 videreførte erhvervsmanden Kristian Jacobsen konceptet på Glerupvej indtil de nuværende ejere af firmaet tog over i 2006. Men Jacobsen moderniserede maskinparken med blandt andet to Amada-maskiner til klipning og kantbukning, begge med arbejdslængde op til 4000 mm. Det betød, at firmaet for alvor blev leverandør af metalfacadebeklædninger til store bygningskomplekser.
Direktør Henrik Lau Norby fortæller: - I samfulde 16 år tog Kristian Jacobsen hver dag turen fra hjemmet i Næstved til Rødovre meget tidligt om morgenen, således at han kunne være der ved femtiden og tilrettelægge dagen - i øvrigt også om lørdagen.
- Han var også manden der udbyggede firmaets maskinkapacitet for at komme ind på markedet for facadeelementer i metalplade, og det har vi, min kollega i direktionen Claus Berg og jeg ført videre siden 2006. Senest har vi eksempelvis haft store facadeopgaver i Høje Gladsaxe og i Karlslunde Stationscenter. Men ellers er vi med en meget alsidig maskinpark, der dækker pladeklipning, CNC-revolverstansning, kantbukning, pladevalsning, profilbukning, svejsning, punkt- og boltesvejsning, slibning og overfladebehandling gearet til at klare et bredt felt af plade- og smedeopgaver.
Og vi har i øvrigt meget travlt for tiden. Firmaets kundekreds spænder vidt og tæller udover byggesektoren, industrier inden for eksempelvis vindkraft, medicin, maskiner, elevatorer, butik og belysning.
Da Henrik og hans kompagnon Claus Berg købte virksomheden i 2006, kom de fra A.K.S. i Hvidovre, hvor Henrik Norby havde erhvervet stor erfaring i tilbudsgivning og produktionsplanlægning. Men det var som han siger - med hensyn til tilbudsgivning og produktionsplanlægning - en helt anden verden, han kom til i Rødovre. Det gav noget hovedbrud, netop fordi der her kommer store ordrer ind med krav om faste leveringsterminer sammen bestillinger fra murermester Jensen og Snedker Pedersen på nogle få plader med huller i, som de skal bruge i morgen. Den slags passer ikke ind i nogen form for planlægning.
Fleksibel medarbejderstab
- Det gav både hovedbrud og meget ekstra arbejde i starten, indtil jeg lærte at beregne prisen på nu og her opgaver, mens kunden var i telefonen, fortæller Henrik Lau Norby.
- Det hjalp, men kan naturligvis kun gå, når man som os også har mere simple, ukomplicerede maskiner til hurtig opstilling og til enkle bearbejdninger såsom klipning, stansning og bukning.
- Hvordan får I passet den slags opgaver ind i det daglige program af større faste ordrer?
- Ja, da det er en stor del af vores hverdag med de mange små ekspresbestillinger, der på årsbasis dækker en godt 30 procent af omsætningen, så kalkulerer vi naturligvis med en vis mængde fri kapacitet.
- Men ellers er vore medarbejdere parate til klare opståede spidsbelastninger med overarbejde, som de oftest tager om morgenen fra fem til syv.
- Vi er meget bevidste om at det er den trofaste kundekreds af små og store håndværksmestre som vi betjener for de daglige nu og her opgaver, der har banet vejen for de store ordrer på facadebeklædninger, slutter Henrik Lau Norby, mens telefonernes evige kimen under vort besøg minder om, at Povl Sørensen konceptet stadig er spillevende her på Glerupvej.