23948sdkhjf

Frederikshavn vil i front med ophugning af skibe

Et nyt konsortium vil etablere en specialbygget ”state of the art” facilitet for ophugning af skibe og offshore installationer på Frederikshavn Havn.
Ophugning af skibe har foregået på Frederikshavn Havn siden 2003. Med den kommende havneudvidelse - som vil øge vandybden fra 8 til 11 meter og skabe yderligere 300.000 kvadratmeter bagland – er alle forudsætninger på plads for at etablere et specialbygget anlæg for miljørigtig ophugning af skibe og offshore platforme.

På nuværende tidspunkt består konsortiet af Frederikshavn Havn, Litehauz, Vorskla Steel Denmark, Frederikshavn Kommune, Drytank.dk, Aalborg Universitet og Marcod.

- Ophugning og genvinding er en af havnens fire strategiske forretningsområder. Vi ser et stort potentiale i genvindingsområdet og mener, at vi kan skabe de rette betingelser for genvindingsindustrien med den kommende udvidelse af havnen. Vi er meget glade for det nye konsortium, der skal hjælpe havnen med at opfylde visionerne for miljørigtig ophugning og genvinding, siger Mikkel Seedorff Sørensen, administrerende direktør hos Frederikshavn Havn.

Konsortiet består af både offentlige og private virksomheder med erfaring inden for juridiske, miljømæssige og økonomiske aspekter vedrørende ophugning og genvinding.

- Konsortiet er åbent for nye medlemmer, der kan tilføre projektet kompetencer, og som ønsker at arbejde efter samme vision om miljørigtig ophugning af skibe og offshore platforme på havnen i Frederikshavn. Vi mener, at et bredt samarbejde mellem offentlige myndigheder og private virksomheder er den rigtige måde at opnå en moderne specialbygget ophugningsfacilitet i Frederikshavn, udtaler Mikkel Seedorff Sørensen

Ophugning af skibe og offshore installationer er i stigende grad blevet genstand for miljømæssig opmærksomhed, regulering og krav om dokumentation. Internationalt blev IMO’s Hongkong-konvention vedtaget i 2009, men denne er endnu ikke ratificeret. Regionalt har EU udstedt Regulativ 1257/2013 for at gennemføre Hongkong-konventionen, og det betyder, at EU-registrerede skibe skal ophugges i godkendte faciliteter.

EU-regulativet, der tager udgangspunkt i en efterspørgsel på en ophugningskapacitet på 500.000 tons/år, forventes at træde i kraft mellem medio 2017 og ultimo 2018. Konsekvenserne heraf er et stort gab mellem den nuværende ophugningskapacitet og behovet for ophugning i EU.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.889