Stålkommentar: Værkernes ordrebøger er næsten fyldte trods svage råvarepriser
Lagrene synes at være velforsynede. Slutbrugerne er afventende med indkøb og investeringer. Usikkerhed om den økonomiske udvikling er fortsat stopklods for flere projekter. Disse realiteter præger branchen for rustfri stål og lægger sammen med maj måneds lavere legeringstillæg en voldsom dæmper på priserne og skærper konkurrencen yderligere.
Legeringstillæg: De månedlige legeringstillæg faldt igen i maj. Finske Outokumpu reducerede tillægget for kvalitet 304 (1.4301) til 1.273 euro/ton, hvilket er 47 euro/ton lavere end i april. Tillægget for kvalitet 316 (1.4401) blev sat til 1.852 euro/ton, svarende til et fald på 45 euro/ton.
Råvarer: De dollar-baserede LME-nikkelpriser faldt i midten af april til det laveste niveau i seks år, nemlig 12.320 dollars/ton, mens lagrene steg til mere end 444.000 tons. Hen mod slutningen af april rettede nikkelprisen sig til ca. 13.800 dollars/ton.
Slutbrugersegmenter: Byggeri og anlæg: Den tyske byggeri- og anlægsindustri har indtil nu i 2015 savnet ny energi. Omsætningen faldt med 6 procent, og ordreindgangen steg kun marginalt med 0,4 procent. Alligevel er denne branche i fin form som følge af en god ordrebeholdning, men de generelle vilkår kunne være bedre. Boligbyggeri bidrager med positive signaler, da efterspørgslen her er steget med 7 procent og omsætningen med 1 procent sammenlignet med sidste år.
Forbrugsgoder: EU‘s eksport af forbrugsgoder får hjælp fra den svage euro. Importen af elektronikudstyr til Tyskland steg til en rate på 4,5 procent ~ 12,6 mia. euro. I januar steg den tyske eksport af elektronikudstyr med 3,5 procent år-til-år til 13,5 mia. euro med Kina som hovedaftager. Ordrerne fra Kina steg med 19,6 procent år-til-år til 1,2 mia. euro. Også eksporten til USA (+12 procent år-til-år), Polen (+16 procent år-til-år), Spanien (+14 procent år-til-år), og Storbritannien (+10 procent) udviste stærk vækst.
Bilindustrien: Antallet af nyindregistrerede personbiler på det tyske marked steg til 323.100 enheder, svarende til en stigning på ca. 9 procent år-til-år. Første kvartal 2015 viste en fremgang på mere end 6 procent til i alt 757.700 nyproducerede køretøjer i Tyskland. Ordreindgangen på det tyske hjemmemarked steg i marts med 15 procent og øgede dermed kvartalsresultatet til en gennemsnitlig vækstrate på 9 procent. Den tyske eksport af biler steg i april med ca. 8 procent og nåede op på 427.300 enheder. I første kvartal 2015 blev der eksporteret 1,15 mio. personbiler, en fastholdelse af tallet fra første kvartal 2014. Produktionen af personbiler til det hjemlige marked i Tyskland steg i marts med 5 procent til 550.700 enheder. Daimler Benz‘ produktion nåede i marts nyt rekordniveau, og Kina er nu det primære marked (større end USA) for dette populære bilmærke.
Procesindustrien: Ordrerne i den tyske industri for maskinteknik steg i de tre måneder januar til marts 2015 med 2 procent år-til-år. Eksportordrerne steg i første kvartal 2015 med 3 procent år-til-år, mens ordrerne til hjemmemarkedet faldt med 2 procent år-til-år. Den tyske brancheforening VDMA (Verband Deutscher Maschinen- und Anlagenbau e.V.) vurderer hjemmemarkedet som trægt, da ordrerne kun lå en smule over ordreindgangen i første kvartal 2014.
Kilde: Damstahl - http://www.damstahl.dk