Vestas hædres for vindmølle-optimering
Data fra 27.000 vindmøller hvert 10. minut betyder, at Vestas kan optimere vedligeholdelsen af sine vindparker. Det tiltag hædrer Deloitte nu med Big Data-prisen.
Partner i Deloitte Michael Borges overrakte torsdag aften Deloittes Big Data-pris til senior product marketing manager Tinie Hauch Tarp og product manager Troels Munck fra Vestas foran 450 dataeksperter på Tivoli-hotellet i København. Foto/Deloitte.
Det kan de i Vestas, der torsdag aften modtog Deloittes Big Data-pris for virksomhedens anvendelse af sofistikeret data til at optimere vedligeholdelsen af vindparkerne.
- Til at begynde med var det væsentligt for os at levere stabil performance på vindmøllerne og minimal nedetid. Det indbefatter stor viden om, hvor lang tid de enkelte komponenter holder. Men gennembruddet kom, da vi fandt et punkt, som alle skulle optimere henimod, nemlig tabt produktion. Vi ville vide, hvor meget de enkelte komponentfejl bidrog til nedetid. Derfra gennemgik vi komponent for komponent og fandt ud af, hvordan vi rent teknisk kunne forbedre møllerne. På verdensplan har vi nu under to procent tabt produktion, siger vice president og ansvarlig for Service Product Management i Vestas, Anders Hvashøj.
Denne type anvendelse af sofistikerede analysemodeller er ifølge dataekspert i Deloitte Michael Borges et af de væsentligste konkurrenceparametre i forretningsverdenen lige nu. Data kan blandt andet bidrage til at forbedre processer eller sørge for, at virksomheden altid har det helt rigtige tilbud til sine kunder.
- Big Data er ikke bare et buzz-ord. Det er rent faktisk noget, virksomhederne investerer massivt i lige nu. Der er ingen tvivl om, at data er en guldgrube for virksomheder, der søger at opnå større effektivitet eller forstå deres kunders adfærd. Alle steder ser vi, at de bedste virksomheder ikke længere tager beslutninger på baggrund af formodninger. De tager beslutninger på baggrund af fakta, siger Michael Borges.
Data spiller en stadig større rolle for Vestas, og i dag er datadrevet forretningsudvikling en integreret del af kulturen i virksomheden, fortæller Anders Hvashøj.
- Vi har været på en kulturel rejse de seneste 10 år. Lige fra at vi ikke rigtig troede på data, til at vi tror 100 procent på datadrevet forretningsudvikling.