Offshore-nedtur presser danske værfter
Indtjeningen vil falde fra et rekordhøjt niveau i det kommende år – den lave oliepris har skylden.
Hirtshals Yard er vokset fra 17 til 40 ansatte siden 2012, hvor værftet rykkede ind på det tidligere Wärtsilä-værft. Foto/Dan S. Frandsen.
De nyeste regnskabstal fra værfterne giver en samlet indtjening, der går frem med svimlende 125 procent, og 10 ud af 14 aktører havde fremgang.
- Den gode indtjening var et udtryk for en stærk offshorebranche. Man skelede ikke rigtigt til priserne, men det var i stedet tiden, der var en faktor. For det kostede store beløb, hvis offshore-skibene skulle ligge i dokken en dag for meget. Og skibene lå som perler på en snor, fortæller Christina Ørskov, der er direktør hos Orskov Yard i Frederikshavn.
I øjeblikket udfordres de danske værfter af en drastisk nedgang i Nordsøen. Nedgangen er en konsekvens af, at olieprisen er faldet markant siden sommeren 2014.
Læs hele brancheanalyse hos Jern & Maskinindustrien:
Analysen indeholder interviews/nøgletal for følgende aktører:
• Assens Skibsværft A/S
• Danish Yachts A/S
• Esbjerg Shipyard A/S
• Fayard A/S
• Faaborg Værft A/S
• A/S Grenaa Skibsværft
• Hirtshals Yard A/S
• A/S Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri
• Karstensens Skibsværft (KDK Holding ApS)
• Marstal Værft A/S
• Orskov Yard A/S
• Petersen & Sørensen Motorværksted A/S
• Søby Værft A/S
• Tuco Marine Group
Offshore-nedtur presser danske værfter
Se alle branchens nøgletal herAnalysen indeholder interviews/nøgletal for følgende aktører:
• Assens Skibsværft A/S
• Danish Yachts A/S
• Esbjerg Shipyard A/S
• Fayard A/S
• Faaborg Værft A/S
• A/S Grenaa Skibsværft
• Hirtshals Yard A/S
• A/S Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri
• Karstensens Skibsværft (KDK Holding ApS)
• Marstal Værft A/S
• Orskov Yard A/S
• Petersen & Sørensen Motorværksted A/S
• Søby Værft A/S
• Tuco Marine Group
Artiklen er en del af temaet Brancheanalyse.