Laver bro af plastkomposit
Plastbaserede kompositmaterialer kan blive fremtidens byggematerialer til lette, vedligeholdelsesfrie broer. Nørre Aaby på Fyn udskifter en gammel tæret betonbro med en ny type bro i materialet plastkomposit, populært kaldet glasfiber.
Den gamle bro var så nedbrudt, at det var for dyrt at renovere den, oplyser ingeniør Lotte Mogensen fra Middelfart Kommune.
- Det var mest økonomisk at installere en ny kompositbro, fordi vi slap for at skulle afspærre området i månedsvis, siger Lotte Mogensen, der er tilfreds med, at broen passer godt ind i miljøet på stedet.
Projektets ingeniør, Peder Fjordhauge fra Vestfyns Arkitekt & Ingeniør, kalder det en stor fordel ved den nye type bro, at den kan sænkes på plads med en kran i løbet af få timer, så byggeriet ikke forstyrrer trafikanter og beboere i månedsvis.
- Broen vejer kun 6 tons, hvor en betonbro kan veje op til 120 tons. Det betyder også, at vi samtidig har sparet udgravning af fundamenter i jordvoldene langs siden af vejen, siger Peder Fjordhauge.
Profilerne til broen er fremstillet af producenten af hightech kompositprofiler Middelfart-virksomheden Fiberline Composites. Broen blev efterfølgende samlet hos en af virksomhedens hollandske brobygger-kunder, hvorefter den færdige bro blev læsset på ladet af en lastbil og kørt til Nørre Aaby.
Fiberline Composites forventer, at broer fremstillet af virksomhedens kompositprofiler i de kommende år vil vinde frem over hele Europa, hvor mange nedslidte broer over veje og jernbaner trænger til at blive udskiftet.
Kilde: Fiberline Composites