HI: Revolverstansning i Thy er - næsten - gratis
Gratis er det selvfølgelig ikke. Men det er så billigt, at det er tæt ved at være gratis, hvis man vælger at få udført revolverstansning hos Gl. Bedsted Industri A/S.
- En fuldautomatisk revolverstanselinje er komplicerede grejer, som man ikke udnytter optimalt fra den første dag. Særlig for os som underleverandører, hvor der stilles krav om korte leveringstider, er det en diciplin for sig at tilrettelægge produktionen, så tiden udenfor normal arbejdstid kan udnyttes optimalt. Nu er vi imidlertid meget tæt på målet. Sidste år stansede vi ca. 2000 timer ubemandet, som vi kalder det, når revolverstanse linien producerer efter arbejdstid og i weekenderne.
- Vi har udstyret vores anlæg med en mobiltelefon, så kan det bare ringe hvis det er utilfreds med noget! Så kan vi tage hjem til familien til fyraften og samtidig vide, at produktionen kører videre for fulde gardiner.
- Denne måde at producere på er en gevinst for både virksomhed og medarbejdere. For virksomheden er det selvfølgelig indlysende, at med lønprocenter på stansearbejde på de helt optimale og "stanseegnede" serier på mindre end 3 procent, er der ikke meget mere at komme efter, selv ikke for en kineser. For medarbejderne betyder det, at det ensformige og tunge arbejde bliver lavet om natten og i weekenderne, dvs. at opgaven i mange tilfælde består i at køre en stabel stålplader i anlægget om aftenen og tage en stabel emner ud med en gaffeltruck om morgenen. Arbejdsbyrden er til at overse, og det er stadig fascinerende at kunne sætte 5 tons plader i dette anlæg og 12 timer efter kunne tage måske 2000 emner ud, fiks og færdige og klar til videreforarbejdning, uberørt af menneskehånd.
- Teknologien er endnu ikke så langt, at vi kan producere hvad som helst uden for arbejdstiden, men der er ingen tvivl om, at det kommer engang, og det varer måske ikke så længe, som vi tror, siger Tom Pallisgaard, der er medejer af og direktør i Gl. Bedsted Industri A/S.
- På grund af vores medarbejderes engagement og erfaring er vi forholdsvist langt fremme med brug af de teknologiske muligheder, måske særligt for en virksomhed med kun 20 medarbejdere. Der stilles store krav til os som underleverandører, og det, der er godt nok i dag, duer simpelthen ikke i morgen. Vi og mange af vores kolleger i branchen investerer kraftigt for at kunne leve op til kravene og konstant forbedre vores produktivitet.
- Desværre er det utroligt svært at få udbredt denne viden til vores kunder. Det, vi skal sælge, er vores kompetencer, og det er væsentligt sværere, end hvis vi havde en "dims", som vi kunne præsentere for potentielle kunder. Her i firmaet har vi erfaring for, at uanset hvor meget vi gør ud af brochurer, maskinlister, hjemmesider på internettet osv., er der reelt kun én ting der kan sætte trumf på i et kunde/underleverandør forhold, nemlig den personlige og tætte kontakt.
- En begivenhed som HI-messen er en unik lejlighed for os til at møde både vores kunder og potentielle kunder. Vi deltager hver gang, ligesom vi deltager på messer i udlandet, og vi drager den samme erfaring hver gang, nemlig at messer er det forum, hvor man som underleverandør får langt det største udbytte af sine markedsføringskroner, slutter Tom Pallisgaard.
Kilde: Hi Industri 2005. http://www.hi-industri.dk