600 kunder er styrken hos vestjysk underleverandør
ES Stålindustri udviser en stabilitet, som mange kolleger i branchen kun kan drømme om.
I 2014 udvidede ES Stålindustri arealet under tag ved at rejse 3.000 kvadratmeter telthaller, der nu fungerer som lager. Fra venstre ses produktionschef Poul Stokholm og administrerende direktør Martin Stokholm. Samtidig har ES Stålindustri 8.500 kvadratmeter produktionsareal i fabrikshallerne. Foto/Dan S. Frandsen.
I de seneste fem årsregnskaber er resultatet før skat landet på tocifrede millionbeløb, og ES Stålindustri udstråler om nogen en stabilitet, der er eftertragtet i branchen.
- Det er helt klart en force, at vi spreder os over mange brancher. Vores vifte er bred, men vi er stadig stærkt segmenteret visse steder, siger Martin Stokholm, der ejer underleverandøren sammen med sin bror og produktionschef Poul Stokholm.
Begge brødre er værktøjsmagere, og de overtog ES Stålindustri, der er specialister i plade- og stålbearbejdning, for 25 år siden fra faderen. Underleverandøren har været inde i en stabil udvikling lige siden og tæller i dag 105 medarbejdere, hvoraf 95 arbejder på fabrikken i Vildbjerg.
Opskriften på succesen er gode, tætte relationer med sine leverandører og kunder.
Bred vifte af kunder
I Kundekartoteket findes cirka 600 kunder af alle slags. Lige fra de største danske industrikoncerner til mindre lokale virksomheder - selv designere kommer for at få bearbejdet stål. Kunderne findes dog primært i fire kategorier; energi, landbrug, industri og byggeri.
Hvis direktøren skal rose sig selv og sin organisation og peger på en styrke, er det, at virksomheden er god til at have fokus på alle kunder og ikke kun på de fem største.
- Vi har lige meget fokus på de kunder, der skal have fem trækskinner til porte næste fredag, som vi har på dem, der skal have leveret et helt lastvognstræk samme dag, uddyber direktøren.
Gik imod rådgivningen
Styrken i den brede kundeskare er bibeholdt, selvom rådgivere gennem årene har rådet ES Stålindustri til at skære ned i antallet for at optimere driften.
- Vi har sagt, at selvom vi kan løbe stærkere med fem eller ti kunder mindre, vil vi gerne have den bredere platform. Vi traf beslutningen for mange år siden - vi vil være der for alle kunder, siger Martin Stokholm.
Den bedste måde er, ifølge Martin Stokholm, at indgå partnerskaber og alliancer med virksomheder. Her ser direktøren også en tendens i øjeblikket, at kunderne søger tættere relationer. Samme tendens var i markedet før finanskrisen.
- Kunderne vil være mere sikre på supply chain for at have råvarer hele tiden. Det gør ondt, hvis en virksomheds supply chain kikser, og man derfor skal støttekøbe til en skyhøj pris, fordi der ikke er indgået nogen alliancer. Derfor bruger kunderne alliancer for at få en rigtig kostpris og stabile leverancer, fortæller han.
Ingen sæsonudsving
Og her er det grundlæggende, at partnerne udvikler sig sammen på den lange bane. På den måde kan beslutninger tages ud fra en lang tidshorisont.
- Hvis vi kun tænker kortsigtet, drifter vi kun efter at overleve. Hvis vi derimod tænker langsigtet, kan vi planlægge sammen med vores kunder og lave nye tiltag, så kabalen går bedre op, siger direktøren, og tilføjer:
- Partnerskaber og alliancer gør, at vi har en virksomhed, som er stabil tolv måneder om året.
Samtidig peger Martin Stokholm også på vigtigheden af en stabil medarbejderskare.
- Vi er gode til at uddanne lærlinge og personale, og det gør, at vi kan fastholde vores medarbejdere, siger Martin Stokholm.
Opkøb øger nærheden til nordjyske partnere
ES Stålindustri overtog konkursramt i Aars sidste årI sensommeren 2015 gik K.P. Stålindustri konkurs. Her så ES Stålindustri en mulighed for at etablere en nordjysk satellitfabrik, fordi relaterede kunder og en maskinpark magen til sin egen, gjorde et godt match.
- Vi købte Aars for at prøve, hvordan det er at drive en satellit-virksomhed i sådan en størrelse med ti mand. De kan drifte og lave indtjening, og det er en sund forretning, siger administrerende direktør Martin Stokholm.
Direktøren peger også på, at der er kommet en række synergier ved den nordjyske satellit.
- Vi er hurtigere på vores nordjyske kunder. Det er der, hvor det giver god mening.