Stålgrossist erobrer kunder på bearbejdning
Kunderne er stangforbrugere, der bruger store dimensioner, og som nu vil koncentrere sig om at være maskinfabrik, og derfor køber emnerne færdigsavede.
- Vi er blevet mere effektive, har mere kapacitet og er blevet prismæssigt interessant. Derfor har vi en tilvækst på vores saveaktivitet, der betyder, at vi nu kører to skift, siger direktøren, og tilføjer:
- Hvis tendensen fortsætter, og det tror jeg på, at den gør, så betyder det, at vi skal ud og investere igen i mere savekapacitet inden udgangen af året,
Den administrerende direktør forventer også, at udviklingen gør, at der kommer til at ske nyansættelser i andet halvår af 2016.
Læs Jern & Maskinindustriens analyse af de rustfri stålgrossister her:
Se hvem der tjente, og hvem der tabte penge sidste år:
Stålgrossisterne skrotter katastrofeår
Se hvem der tjente, og hvem der tabte penge sidste år:
Møg-år: Se branchens nøgletal her
Udviklingen hos den østjyske grossist sker på baggrund af et strategisk valg, der dog ikke rokker ved, at grossistdelen er den primære del af forretningen. Servicecentret udgør en sjettedel af aktiviteten. Sidste år investerede Ry-virksomheden blandt andet i en ny vandstråleskærer, som er mere effektiv.
- Vi differentierer os fra de andre rustfrie stålgrossister ved at have vandstråle- og plasmaskæremaskiner, og vi satser på bearbejdning som et forretningsområde, siger Henry Hansen, administrerende direktør hos Inox.
Vandstråleskæreren blev taget i brug i løbet af sidste sommer, og fordi den har tre hoveder i stedet for to, har den nye maskine øget effektiviteten og dermed konkurrenceevnen.