Stålbro skal svæve over københavnsk indfaldsvej
125 meter lang stålbro forventes opført senest i 2019.
Broen er tegnet af Dissing+Weitling med Kragh og Berglund som landskabsarkitekt og skal projekteres af Cowi.
- Vi har søgt at skabe en flot og harmonisk bro, der passer ind i området. Det har vi sammen med arkitekterne løst med en spektakulær og let stålkonstruktion, der passer godt til Vigerslevparkens træer, siger Niels Bitsch, der er projektansvarlig hos Cowi.
Lodrette master "svæver" i luften
Broens konstruktion er karakteriseret af markante stålmaster, der hælder, og som med deres varierende længder giver en association til træerne i parken. Konstruktionsprincippet er et såkaldt omvendt Fink-gitter, som blev udviklet i USA i 1800-tallet med det formål at reducere vægten af broelementerne.
I et omvendt Fink-gitter kan det se ud som om, at de lodrette master svæver i luften. Det kan lade sig gøre, fordi vægten fra både broen og brugerne føres gennem trækbånd via forankringer i brodæk og mastetoppe tilbage til fundamenterne.
Broen udføres i stål, og de lodrette master er dimensioneret i forhold til lastfordelingen, hvilket betyder, at broen virker mere åben på midten. Alt stål, med undtagelse af håndlister, forventes at blive malet i en lysegrå farve.
- Det vil være en bro, man husker. Når man ser den, ved man, at man er på vej ind eller ud af København, siger Niels Bitsch.
Broen forventes at få en længde på 125 meter og en bredde på 5,5 meter. Den skal efter planen stå færdig senest i 2019.