23948sdkhjf

Høje danske omkostninger holder jernstøberier knivskarpe

De danske jernstøberier fastholder positionen i et marked med stor konkurrence.
Den samlede tonnage, omsætning og indtjening ligger stabilt hos de danske jernstøberier. Bag tallene er en udvikling, hvor effektiviseringer og fokus på kvalitet holder de danske aktørers positioner i en stærkt konkurrencepræget branche præget af overkapacitet.

Hos den største danske aktør, Vald. Birn A/S, faldt omsætningen minimalt - fra 555,1 til 554 mio. kr. – i det seneste regnskab.

- Vi havde ingen vækst i markedet i 2015. Og det vil vi heller ikke opleve i indeværende år, hvor vi vil få en omsætning på højde med 2015. 90 procent af det, som vi laver, går til eksport. Og der er ikke vækst på vores eksportmarkeder, siger administrerende direktør Jens Axel Birn, Vald. Birn A/S.

I den globale konkurrence – i specielt automotive-segmentet, der fylder 60 procent af omsætningen, og hvor hovedvægten er i tunge køretøjer-segmentet – konkurrerer Holstebro-virksomheden mod aktører fra lande med et langt lavere omkostningsniveau. Især på løn.

Konkurrencen betyder, at Vald. Birn, der beskæftiger 450 medarbejdere, ser en nødvendighed i at kæmpe om ordrerne med den sidste nye bearbejdningsteknologi.

- Hvis vi vinder ordren, køber vi teknologien. Ellers kan vi simpelthen ikke konkurrere på markedet. Vi kan ikke konkurrere på maskiner, der er en fem-seks år gamle. Udviklingen går så stærkt, siger Jens Axel Birn.

Jernstøberiets bearbejdningsfabrik har 80 medarbejdere og udgør 30 procent af omsætningen.

Se branchens nøgletal her: Et jernstøberi tabte pusten


Digitalisering er vejen frem
Det fynske jernstøberi, Tasso, der er en del af Vald. Birn-koncernen, har specialiseret sig i stanggods. Her melder administrerende direktør Kristian B. Pedersen, der også er formand i Danske Støberiers Brancheforening, om en stigende tonnage. Aktiviteten kan dog ikke aflæses i en stigende omsætning, fordi råvareprisen, som udgør en stor del af omkostningerne, er faldende.

- Vi er den eneste producent af stanggods i Skandinavien, så vi konkurrerer med aktører fra England, Tyskland, Brasilien, Spanien og Kina. Vi har i øjeblikket vækst i tonnagen, men vi har haft store vedligeholdelsesomkostninger, så vi er lidt bagefter på indtjeningen i 2016, fortæller Tasso-direktøren.

Et sted, hvor konkurrenceevnen bliver forbedret, er digitalisering og dataopsamling. Her ser Kristian B. Pedersen et stort potentiale, og derfor investerer Tasso i udstyr til formålet.

- Målet er en mere ensartet kvalitet, øget produktivitet og en optimering af produktionen. Vi arbejder meget med kvalitet, fordi kunderne øger kvalitetskravene, fortæller han og tilføjer, at hele branchen har fokus på netop digitalisering og ikke mindst automatisering.

- Nogle aktører er kommet rigtig langt, og jeg forventer mig lige så meget af digitalisering, som branchen har opnået med automatisering. Det handler om at være på forkant.

Brancheformanden fortæller, at branchens samlede tonnage faldt marginalt fra 79.000 tons til 78.000 tons i 2015.

- Jeg ser positivt på fremtiden. De fleste støberier har vækststrategier, så der er en lille optimisme at spore. For mere omsætning er godt for branchen, siger Kristian B. Pedersen.

Konjunkturer ramte hårdt
En aktør, som ramte en negativ tendens, er Dania. Aars-virksomheden oplevede en markant tilbagegang i 2015, fordi omsætningen forsvandt i efteråret efter en periode med høj aktivitet. Og det gav et fald i resultat før skat på 9,5 mio. kr.

Årsagen er krisen i landbruget, hvor en stor del af slutkunderne af Danias støbegods befinder sig. Forretningen har til gengæld rettet sig i 2016.

- Vi regner med et sort nul i regnskabet. Markedet er fladt på et lavere niveau lige nu. Når landbruget begynder at få det bedre, så vil vi også automatisk se en fremgang, men lige nu er der ingen tegn på, at det er begyndt at ændre sig, siger den administrerende direktør Jørn Krogager, Dania.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047