23948sdkhjf

Nu vil Altan.dk indtage Sverige

De første 10 altaner er snart monteret, og flere opgaver venter forude.

Altan.dk er inde i en rivende udvikling med stigende efterspørgsel, særligt i København.

Nu gør Danmarks største leverandør af altaner sig klar til en offensiv på det sydsvenske marked.

- Vi vil etablere os på det svenske marked og på sigt blive en afgørende faktor. Malmø og Helsingborg er meget tæt på vores danske hjemmemarked, hvor byboerne er vilde med altaner. Potentialet er tilsvarende stort i Sverige, siger Søren Faebo Larsen, der er udviklingsdirektør i Altan.dk.

30 millioner i 2020

Altan.dk har allerede igangsat sit første svenske byggeprojekt, i Malmø, og ambitionen er at runde 30 mio. kr. i svensk omsætning i 2020.

- Vi afgiver snart tilbud på tre andre svenske entrepriser, og vores montører får dagligt mange forespørgsler fra folk, der er interesserede i at få bygget altaner til deres lejlighed. Det tegner godt, siger Søren Faebo Larsen.

Selv om Sydsverige ligger tæt på, er en udfordring at komme ind på markedet, da eksempelvis lovgivning, kontrolforordninger og markedsstruktur ikke nødvendigvis matcher de hjemlige.

- Vi starter helt fra bunden og finder ud af, hvordan markedet er indrettet. Projektet i Malmø skal gennemføres til perfektion, så vi kan bruge det som fremtidig reference. Vi går ind på det svenske marked med fuld musik, og det er ikke billigt. Vi håber, at vi kan begynde at tjene nogle svenske kroner i løbet af fem år, lyder det fra salgsdirektør Niels Urban.

Et helt andet koncept

Hos Altan.dk har de talt om et muligt svensk fremstød i et par år, og ifølge Søren Faebo Larsen rykker virksomheden ind med et setup, der adskiller sig væsentligt fra de etablerede aktører på markedet:

- Det er mit indtryk, at svensk altanbyggeri ofte løses af mange forskellige underentreprenører. Vi tilbyder et helt andet koncept, hvor kunden slipper for at agere professionel bygherre over for flere leverandører, siger han.

Den første svenske opgave blev vundet i en udbudsrunde, men strategien er ikke at satse på udbud. Altan.dk vil i direkte dialog med boligforeningerne, for det er mest effektivt.

- Vi har et koncept, hvor vi varetager hele processen fra idé til færdigbygget altan. Det skal vi sælge os selv på. Vi mener, at der er nogle områder som design, finish og detaljegrad, hvor vi kan slå vores svenske konkurrenter. Det skal vi udnytte, siger Niels Urban.

Altan.dk vil i Sverige først og fremmest koncentrere sig om Malmø og Helsingborg, mens det danske marked skal udvides til at omfatte alle større provinsbyer i landet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094