Mere malm på skinner med nye vogne
Lettere og stærkere vogne, som laster 20 % mere malm end tidligere trods uændret styrke og totalvægt, og hvor også vedligeholdelsen er forbedret. De nye vogne er bygget i højstyrkestål og forbedrer transporterne på en række punkter. Vognkonstruktionen blev nomineret til Swedish Steel Prize 2008.
Bag forandringen ligger succesrigt konstruktionsarbejde, hvor højstyrkestål har en central rolle. Ved at anvende varmvalset ekstra højstyrkestål med en min. strækgrænse på 650 MPa til vognkurvene har vognenes egenvægt kunnet reduceres. Dette har givet plads til mere lønsomme transporter, ved at vognenes lastkapacitet har kunnet øges både med hensyn til vægt og volumen. Kapaciteten målt i vægt er forhøjet med 20 %, og målt i volumen er forhøjelsen cirka 25 %. Den fragtede malm består enten af pellets eller af pulveriseret malm, såkaldt fines. Forholdet mellem vægt og volumen er forskelligt for pellets og pulveriseret malm. Det har gjort det vigtigt ikke bare at se på vægten, men også på volumen, når man har øget lasteevnen.
- Vi har fået det bedst mulige ud af alt det, som ligger inden for de rammer, myndighederne har opstillet for jernbanevogne. Vi har også taget hensyn til, at vognene skal være mere effektive og enkle at vedligeholde, forklarer Jonas Finn, projektansvarlig hos LKAB for udviklingen af de nye vognkurve.
Losning på nogle få sekunder
LKAB har forhøjet sin leverancekapacitet kraftigt i de senere år, en udvikling, som også fortsætter de nærmeste år. For at det skal lykkes kræves det, at transporterne kan foregå uden forstyrrelser og med høj effektivitet. Derfor har konstruktørerne brugt meget energi på at udforme vognene til hurtig lastning og losning. Desuden skal vognene kunne serviceres og vedligeholdes på kort tid. Et eksempel på dette er, at lastning og losning kan foregå samtidig med, at toget kører. At losse en vogn tager blot nogle sekunder.
Den konstante og hyppige lastning og losning udsætter vognene for store belastninger. Hertil kommer et meget hårdt klima om vinteren med streng kulde og fugtig havluft, som giver kraftig isdannelse.
- Vi har regelmæssig afisning med varmt spulevand. Det er vigtigt, at vandet hurtigt kan løbe væk, inden det fryser til is, og derfor har vi forsynet de nye vognkurve med drænhuller og udformet indersiderne, så at der ikke er lommer, som vandet kan samles i, forklarer Jonas Finn.
Effektiv konstruktion
Ekstrahøjstyrkestålet, som vognkurvene er fremstillet af, er fire millimeter tykt. Bunden består af to store luger, som åbnes helt ved tømning.
- I de nye vogne har vi fjernet problemet med malm, som sidder fast ved tømning. Der er ingen hjørner eller folder, som malmen kan sidde fast i, siger Jonas Finn.
Kurven er opbygget som et bådskrog, hvor kurven understøttes af spanter, som fordeler kræfterne fra lasten ned til chassiset. Løsningen er effektiv og kræver ingen udvendige forstærkninger. Ved fremstillingen af vognene anvender man laserhybridsvejsning og laserskæring De valgte metoder er udformet for at give slidstærke fuger og minimal varmepåvirkning i højstyrkestålet.
Hurtige og enkle at vedligeholde
Hver vogn går direkte fra fremstilling ind i drift, hvor alt er nøje planlagt, ikke mindst vedligeholdelsen. Alle vedligeholdelsesprocedurer er gennemtænkte for at spare tid. For eksempel skal bremseklodser kunne udskiftes på et par minutter, uden at vognen tages ind på værksted.
Overgangen til vogne af højstyrkestål er forløbet godt og er blevet en værdifuld omdrejningstap for LKAB’s ambitiøse arbejde. Succesen med vognene bevirkede også, at virksomhedens gennemtænkte konstruktion blev nomineret til Swedish Steel Prize 2008.
Kilde: SSAB - http://www.ssab.com