23948sdkhjf

DBI Plastics vinder markedsandele på globalt partnerskab

Bestyrelsen i DBI Plastics gruppen (DBI Holding A/S) har netop godkendt årsregnskabet for 2008.
Regnskabet viser et år, hvor virksomheden, som mange andre, desværre også blev ramt af den kraftige konjunkturnedgang.

Regnskabet viste en omsætning på 111,3 mio. kr., hvilket svarer til en tilbagegang på 2 %. På bundlinjen ramte krisen endnu hårdere, og overskuddet før skat faldt med 91 % til 1,1 mio. kr.

- 2008 var faktisk afsætningsmæssigt et udmærket år, hvis vi ser bort fra især fjerde kvartal. Det var især op imod årets afslutning, at den kraftige opbremsning viste sig bredt, og det har desværre kostet dyrt på bundlinjen – især fordi vi var gearet til noget meget større, udtaler administrerende direktør og ejer Hans Hellstrøm Henningsen, og fortsætter:

- Den hårde ombremsning er fortsat ind i første kvartal, men for hver måned der går, begynder tingene gradvist at løsne sig lidt op, men alt er jo relativt, så vi skal nok hen i 2010, før vi igen er tilbage i vækstsporet, og det kommer vi. Vi skal jo i den sammenhæng ikke glemme, at vi er en vækstorienteret virksomhed med globalt fokus – så i den sammenhæng er vi trods alt en lille spiller i et meget stort marked – i teorien bør vi kunne være immune overfor konjunkturnedgang, men i praksis er det naturligvis ikke muligt, når det kommer så hurtigt, som vi har oplevet det, men det gælder jo for alle, så der opstår naturligvis også muligheder i kølvandet på en global krise, og dem føler vi os godt rustet til at samle op.

Og han udtaler videre:

- Overordnet er vi meget tilfredse. Vi må jo ikke glemme, at 2008 især har været karakteriseret af et år, hvor vi tog vores nybyggede 6.500 kvadratmeter ”state of the art” fabrik i brug med deraf afledte ekstraordinære omkostninger og investeringer til udvidelsen af produktionskapacitet, opstart og flytning samt efterfølgende neddrosling. Sidstnævnte har vi været hurtige til at reagere på og føler os derfor godt rustet til at imødekomme selv et meget hårdt afsætningsmæssigt 2009.

- På vores mere langsigtede mål, som er at opbygge globalt tæt partnerskab med vores kunder, er vi umådelig tilfredse. Vi får meget anerkendelse fra vores eksisterende kunder og er senest blevet hædret med den meget anerkendte 2009 Pinnacle Quality Award fra den store internationale leverandør til automobilindustrien Delphi. Prisen understreger vores relativt ambitiøse mål om, at vi vil være verdens bedste indenfor vores forretningsområde, og det skal vi nok nå – vi er jo trods alt tålmodige folk og skal ikke være færdige i morgen. Vi mærker det også på, at tilgangen af nye kunder er flot, og vi derfor stolte over at vinde mange nye vigtige kunder i øjeblikket – også nu i kraft af vores større geografiske virke, derunder vores relativt nye datterselskab i USA, som åbnede i starten af 2008. Af nye store kunder kan blandt andet nævnes Renault, Audi og BMW, udtaler Hans Hellstrøm Henningsen.

Kilde: DBI Plastics - http://www.dbiplastics.com

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094