Motorproducent køber tysk fabrik
Aabenraa Motorfabrik har overtaget Farymann Diesel, der nu skal producere grundmotoren til Bukh-produkterne.
- Med købet overtager vi nu selv produktionen af grundmotoren til vores éncylindrede motorer og kan således fuldt og helt leve op til vores koncept om at følge og kontrollere hele produktionsprocessen, siger indehaveren af Aabenraa Motorfabrik, Søren Christiansen til JydskeVestkysten.
Det er kun ni måneder siden, at Søren Christiansen overtog den godt 100 år gamle Aabenraa-virksomhed, der indtil da havde været i familiens Callesens eje i tre generationer.
- Jeg havde gerne ventet med købet af endnu en fabrik et år eller to, men situationen gjorde, at der skulle handles nu. Heldigvis tyder alt på et rekordoverskud i år, forklarer Søren Christiansen.
Bukh-motor fra Aabenraa-motorfabrik.Den italienske koncern, der har leveret grundmotoren til Aabenraa Motorfabriks encylindrede Bukh-motor, vil indstille den del af produktionen, hvorfor Aabenraa-virksomheden har været på udkig efter en ny producent.
- Vi kom i forbindelse med Farymann Diesel, som jeg har købt sammen med to tyske mindretalsaktionærer, og som omdøbes til Bukh-Farymann Diesel GmbH, fortæller Søren Christiansen.
Det tyske firma, der har været i betalingsstandsning i to år, har 40 ansatte og en årlig omsætning på 55 millioner kroner, mens modervirksomheden i Aabenraa har 55 ansatte og en årlig omsætning på 65 millioner.
Med købet af fabrikken i Lampertheim åbner der sig helt nye markeder for Aabenraa Motorfabrik, idet den tyske fabriks motorer ikke kun benyttes i mindre både, men også i industriprodukter som højtryksrensere, jordstampere, valser, generatorer og hydrauliske aggregater, ligesom de anvendes i mange militære køretøjer.
Omkring 95 procent af produktionen på Aabenraa Motorfabrik eksporteres. Med omkring 1000 solgte Bukh-motorer om året, er de små motorer i dag virksomhedens hovedprodukt ved siden af de større Callesen dieselmotorer til fiskekuttere og mindre coastere.
Bukh-motorerne benyttes i redningsbåde over hele verden, og Aabenraa-virksomheden sidder på over halvdelen af verdensmarkedet, skriver JydskeVestkysten.