23948sdkhjf

Stomi-sællert med inspiration fra kondisko

Stomipose med lækkerhedsfaktor. To ting der ikke plejer at rime på hinanden, men ikke desto mindre sådan Christian Alstrup Borregaard, ledende logistikmedarbejder på Coloplast i Thisted, beskriver virksomhedens seneste salgssucces.

Stomien er designet med inspiration fra mønsteret under modeskoen Nike Free. Plastelementet på stomien er ligeledes udstyret med et lignende rillet mønster på den plastflade, der sidder bag på den klæbende overflade, der sættes på huden. Plastelementet støtter klæbe-fladen og sørger for, at den holdes på plads og holder formen på huden.

Mønsteret og plastmaterialet skal til sammen give en bedre bevægelighed og fleksibilitet mellem hud og stomipose.

- En skosål skal følge kroppens bevægelser, ligesom en stomipose skal det. Skosåler fås både i stive og bløde varianter, der løser samme opgave, det er bare et spørgsmål om hvordan oplevelsen er. Det er det samme med den nye stomipose. Pointen er at få posen til at følge maven mest muligt, så brugerne undgår lækager, siger Christian Alstrup Borregaard.

Plastflade med fordybning
Det springende punkt i stomiposen er det plastelement, der støtter klæberens facon, som brugeren sætter på sin mave. Selve posekonstruktionen er magen til den nye generation af Coloplasts stomiposer.

Plastelementet støbt med en konveks fordybning på den ellers flade plastfase, så det passer til særligt godt til brugere med dybde omkring åbningen i deres maveskind.

- Alle kroppe er forskellige, og det kommer også til udtryk, når man skal finde en passende stomipose. Nogle maver vender indad, andre udad, og det er ikke lige meget, hvilket pasform plastelementet har, hvis man skal undgå lækager, siger Christian Alstrup Borregaard.

Mønsteret giver en øget fleksibilitet i hæftningen på huden, så den følger kroppens bevægelser.

- Vi har hørt fra nogle brugere, at de indimellem glemmer, at de har den på. Og hvis man som stomi-bruger, kan glemme den tilstand for en stund, så er vi kommet langt, siger Christian Alstrup Borregaard.

Solgte for meget
Stomiposen blev lanceret i sidste halvår af 2015 og har indtil videre overgået alle forventninger ved at sælge over to til tre gange så meget som forventet. Det betyder, at marketingsfremstødet først skal i gang nu – mere end halvandet år efter lanceringen - fordi produktet indtil videre har solgt sig selv.

- På et tidspunkt solgte vi mere, end vi producerede. Fabrikken i Thisted måtte i en periode hjælpe med at masseproducere produktet, fordi det høje salg umuliggjorde overlevering til volumenproduktionen i udlandet før ekstra kapacitet blev etableret. Vi vidste godt, der var et marked for produktet, men det kom bag på os, hvor stort det var, siger Christian Alstrup Borregaard.

Han begrunder salgssuccesen med, at mange i målgruppen har et fysisk behov for det konvekse plastelement, fordi brugergruppen med indadvendte områder på maven er stor blandt brugerne.

Desuden er det helt normalt, at maven ændrer form gennem livet, og at brugerne skifter typen af stomipose flere gang i løbet af livet, tilføjer han.

- Det forklarer, hvorfor der hele tiden er brug for nye forme og poser. Vi kan kombinere poser og plastelementer og lave over 250 forskellige produkter med vores nuværende sortiment. Stomien skal ikke bare løse et lavpraktisk problem med at gå på toilettet, det skal også kunne fastholde folk i den måde, de lever deres liv på. Derfor er det vigtigt, at den passer bedst muligt, slutter han.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096