23948sdkhjf

Udsigt til ordregennembrud for Steelcon

Steelcon A/S, der er Europas førende leverandør af fabriksfremstillede stålskorstene, venter i løbet af året et begyndende gennembrud for et andet vigtigt forretningsområde i fremtiden: Stålmaster til europæiske teleselskaber.
- Generelt er investeringerne i infrastruktur i telebranchen fortsat i bund, og vi venter på, at udbygningen af UMTS-systemet så småt går i gang i de store byer på det største marked, Tyskland. Vi forventer et større gennembrud med ordrer i andet halvår, og at telemaster vil komme til at udgøre 10 pct. af vores omsætning i 2004, siger adm. direktør Peder Møller Andersen, Steelcon, til ErhvervsBladet.

Virksomheden er ved at færdiggøre et EU-støttet projekt og har nu et koncept for at producere de multimaster med flere funktioner, som også vil imødekomme miljømodstanden mod for mange master i de enkelte lande. Nu står Steelcon til at høste nogle af frugterne af dette arbejde. Inden for teleområdet har Steelcon således ventet på, at UMTS-teknologien skulle brede sig på mobiltelefonområdet, og inden for det største forretningsområde, stålskorstene, er det dårlige konjunkturer på hovedmarkedet Tyskland, der præger afsætningen.

- Vi har holdt vores markedsandel i Tyskland - men til dårligere priser. Jeg tror ikke tyskerne får det bedre i år, og efter min vurdering bliver det tidligst i andet halvår af 2005, vi ser en bedring. På miljø- og energi-området går myndighederne efter lavest mulige omkostninger, og først når der begynder at komme flere skattekroner i kassen, kommer der gang i investeringerne igen, siger Peder Møller Andersen til ErhvervsBladet.

Steelcon har i de senere år også satset på flerårige servicekontrakter, men også på det område mærkes lavkonjunkturen. Kunderne sender først bud, når der er decideret nedbrud. Almindelig vedligeholdelse spares væk. Svaret på de dårlige udsigter på vigtige markeder er for Steelcon har jagte omkostninger. Simple stålopgaver med mange mandetimer lægges til partnere i Polen og Tjekkiet, der står for op mod 10 pct. af produktionen.

- Outsourcingen vil vokse, og den vej er alle eksportorienterede virksomheder mere eller mindre nødsaget til at gå. Vi er så heldige, at vore produkter fylder meget, og derfor er vi ikke oppe imod Kina, siger Peder Møller Andersen, Steelcon, til Erhvervsbladet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.073