Plastdag støbte kuglerne til mere genanvendelse
Med 254 deltagere slog 2017-udgaven af Plastdagen rekord.
Datoen var den 4. maj, Plastindustrien arrangerede og stedet var Industriens Hus, der dannede rammen om en dag med fuldt fokus på cirkulær økonomi og genanvendelse. Netop affald og genanvendelse er det område, som Plastindustriens medlemmer mener skal prioriteres højest i øjeblikket.
Og der blev på Plastdagen ikke lagt fingre imellem i et program, der bød på en stribe indlæg med det fælles formål at trække den cirkulære økonomi ned på fabriksgulvet med en stribe eksempler fra aktører i branchen.
Ingen forandring ingen fremtid
Franz Cuculiza lagde for fra scenen. Han er administrerende direktør i Aage Vestergaard Larsen, og så er han medlem af regeringens Advisory Board for cirkulær økonomi, der i sin grundtanke handler om at udnytte ressourcerne bedre og minimere den mængde affald, der ender i både forbrugere og producenternes affaldscontainere.
Han tegnede de overordnede og tankevækkende perspektiver op på en jordklode, der i 2050 forventes af have 9,7 milliarder beboere og en en nærmest eksploderende middelklasse med et fortsat eksploderende behov for blandt andet plast.
- Der bliver mangel, hvis vi ikke gør noget. For så mange ressourcer har vi simpelthen ikke på jorden, sagde han og pegede på, at der bliver brug for mindst tre jordkloder til at dække resursebehovet, hvis der ikke gribes ind.
- Vi kan ikke vende det blinde øje til, og det gør vi heller ikke. Det er en reel trussel, vi skal gøre noget ved, sagde Franz Cuculiza, som mindede om, at der for den enkelte virksomhed også er en gylden check at hente i cirkulær økonomi. Både fordi affald er dyrt men også fordi genanvendelse er nøglen til en fremtid i resurseknap verden.
- De der arbejder efter "business as usual" har ingen forretning i fremtiden, slog Franx Cuculiza fast fra scenen.
Designet til genbrug
Entreprenørvirksomheden MT Højgaard er en af de virksomheder, der allerede har sat kompasset på genanvendelse og cirkulær tankegang.
Det fortalte MT Højgaards salgsdirektør John Sommer, som i sit indlæg beskrev, hvordan byggegiganten udvikler og designer elementer og hele byggerier med henblik på, at de en dag skal pilles ned og genbruges. Og selvom der naturligvis koster ekstra i udviklingsfasen, så ender det genanvendelige byggeri som en overskudsforretning, når alt gøres op.
Sådanne regnestykker er naturligvis afgørende, når der skal skabes forandring.
- Kan man vise folk, at der er penge i det her, så flytter de sig hurtigere, sagde John Sommer, der også forklarede, at MT. Højgaard i øjeblikket arbejder på en model for den materialebørs, hvor de genanvendte materialer kan handles.
- Det handler om at designe til genanvendelse, slog salgsdirektøren fast foran de 254 deltagere på Plastdagen.
Den sidste indlægsholder på scenen var Jonas Engberg, miljøansvarlig hos Ikea Danmark.
Ikea er en gigantisk forbruger af både træ, plast og bomuld, og derfor er Ikea også for længe siden begyndt at tænke cirkulært i en verden, hvor resurseknapheden er begyndt at banke på.
Blandt andet er 99,1 procent af materialerne i Ikea’s forretning enten skabt af genanvendte materialer eller kan genanvendes, og når det kommer til plast, så har Ikea en målsætning om 100 procent bioplast eller genanvendt plast.
- Bæredygtighed er en nødvendighed. Der er penge i at have en bæredygtig forretning, simpelthen fordi en bæredygtig forretning også kan leve i fremtiden, sagde Jonas Engberg på Plastdagen i Industriens Hus.