Fra dagblade til slagterier
KJ Maskinfabrikken omlægger strategien og flytter ressourcer fra det dårlige grafiske marked over til det lovende fødevare-område.
Beslutningen indebærer, der vil blive kanaliseret flere ressourcer over i fødevareaktiviteterne, mens den grafiske produktion stort set overtages af fabrikkens schweiziske ejer Müller Martini, der er en verdensomspændende koncern, skriver JydskeVestkysten.
Denne foliepakkemaskine er blandt de produkter til fødevareindustrien, som KJ Maskinfabriken nu vil satse på.Direktør Ulrik Gammelgaard oplyser overfor avisen, at det er den negative udvikling indenfor dagbladsbranchen samtidig med en positiv udvikling de seneste 4-5 år indenfor fødevareområdet, der er baggrunden for KJ's ændrede strategi.
KJ er godt beskæftiget med bl. a. levering af udstyret til verdens største slagteri, som Danish Crown i øjeblikket er ved at opføre i Horsens, og den opgave giver ekstra rygvind og image i branchen. KJ har nu også fået leverancen til Danish Crowns kommende slagteri-byggeri i Ringsted. Det er ikke så stort som i Horsens, men repræsenterer trods alt et pænt to-cifret millionbeløb.
Hertil skal lægges en ganske pæn aktivitet på eksportmarkederne, og de seneste års meget positive udvikling ventes at fortsætte.
KJ virksomheden, der omsætter for ca. 330 millioner kr. om året, omfatter også datter-selskabet EScon i Tarp, der producerer software til både KJ og andre aftagere. Tilsammen er der 270 ansatte, og nedgearingen af de grafiske division får ingen beskæftigelsesmæssige konsekvenser på kort sigt. På det lange sigt forventer Ulrik Gammelgaard tvært imod fremgang som følge af den konsekvente satsning på fødevarebranchen, skriver Jydske Vestkysten.