Aluminium skal give øget vækst hos Manner Metal
Rødmetal-grossisten har kastet sig over et nyt produktområde. Hvidovre-virksomheden ser en fordel i at kunne levere aluminium til både eksisterende og nye kunder.
- Mange af de faste kunder, der fx bruger messing, bruger også aluminium. Der ser vi en fordel i at kunne levere begge dele, så kunderne kun skal handle med én leverandør, siger Claus Reinholdt.
Vokser hurtigere end rødmetaller
Han lægger ikke skjul på, at satsningen på aluminium ikke kun er tænkt som en ekstra service til kunderne – det skal også sikre fortsat vækst hos Manner Metal.
- Aluminium skal være et supplement til de kunder, vi handler med i dag. Men det er også klart, at aluminiumsmarkedet er i vækst i modsætning til kobber- og messingmarkedet, der er stagnerende, fortæller Claus Reinholdt.
Manner Metal er lagerførende i de mest gængse former for aluminiumstænger, men gennem moderselskabet, tyske Wieland Werke AG, har man adgang til et langt større produktprogram.
Vil udvide lager
Netop samarbejdet med moderselskabet er en af hjørnestenene, når forretningsområdet skal udvikles i de kommende år.
- Vi vil gerne opgradere inden for aluminium på sigt og i et tæt samarbejde med kunderne udvikle os. Både omkring lagerprogrammet, men også de services Manner Metal tilbyder indenfor logistik, spånhåndtering og leveringssikkerhed. Det er et område, vi satser på, men uden at gå på kompromis med vores kerneforretning indenfor rødmetallerne, ligesom vi også kigger på andre metaller og legeringer, hvor vi med fordel kan hjælpe vores kunder, forklarer Tanja Weische, der er key account manager i Wieland Scandinavia A/S.
Positiv respons fra kunderne
Ifølge Claus Reinholdt har det faktisk vist sig som en fordel at starte forretningsområdet op midt i finanskrisen.
- Krisen har betydet større konkurrence i markedet, og kunderne er blevet fokuserede på andet end prisen, eksempelvis leveringssikkerhed, fleksibilitet og kvalitet. Manner Metal har med egne biler en fleksibel og pålidelig løsning, og leverer fra dag til dag fra vores danske lager. Men den høje frekvens af leverancer fra blandt andet Wieland Werke AG er vi godt sikret mod lange leveringstider, lyder det fra Claus Reinholdt, der også har fået god respons fra kunderne.
- Det er blevet meget positivt modtaget. Folk er altid glade for, at der er lidt konkurrence på de metaller, de indkøber. Og konkurrencen er jo også med til at holde grossisterne oppe på tæerne. For os har det dels betydet nye kunder, men en del af vores eksisterende kunder har taget positivt imod vores nye initiativer om at få muligheden for at få alt leveret fra én grossist, slutter han.