Tre tendenser sætter dagsorden i 2018
Husker du tigerøkonomierne? De fire sydøstasiatiske lande, som for 20 år siden tog et tigerspring og begyndte at snappe os i hælene med deres effektive produktionsmetoder. Det var et wake-up call for mange produktionsvirksomheder.
Sådan lyder det fra Lars Kaaberbøl Kristensen, principal business consultant, IFS i en kommentar om årets teknologiske tendenser.
Han har følgende analyse af de aktuelle teknologiske tendenser:
- I dag er det ikke lande, men nye teknologier og forretningsmodeller, der skubber til produktionsindustriens fundament. Derfor skal du som produktionsvirksomhed især holde øje med tre tendenser: IoT, 3D-print og servitization.
Producenter integrerer IoT
- IoT - tingenes internet - har størst indflydelse i produktionen. Mange tænker stadig på IoT som billige sensorer, der kobles til de færdigproducerede produkter, men i år tager IoT et tigerspring direkte ind i produkternes centralnervesystem. Over halvdelen af producenterne vil i år integrere IoT i deres produkter allerede i designfasen. Årsag? Det åbner op for helt nye services og indtægtskilder.
- Integreret IoT understøtter Smart Manufacturing. Du kan fjernovervåge dine produkter hos kunderne, fjerndiagnosticere og reparere dem uden at være fysisk til stede. Og dine underleverandører kan overvåge lagerstatus og optimere leverancekæden. Det optimerer forretningsprocesserne og sparer ressourcer og tid.
3D-print modnes
- Bortset fra høreapparater og smykker mangler vi at se 3D-print i fuld aktion. Men der sker noget nu. Nye aktører tilbyder hurtigere, mere skalerbare og automatiserede 3D-løsninger. De er mindre tidskrævende og enklere at tage i anvendelse i produktionsmiljøet.
- Flyindustrien er længst fremme med brugen af 3D-print. 35 procent af den nye GE turboprop ATP-motor er for eksempel 3D-printet, hvilket har reduceret antallet af komponenter fra 855 til blot 12. Det giver en lettere, mere kompakt motor, som bruger 15 procent mindre brændstof og giver 10 procent højere cruisehastighed end konkurrenternes.
Servitization er vigtig
- Et af de mest kendte eksempler på servitization er Apples iTunes. Da markedet var mættet med iPods, lancerede Apple iTunes, som fastholdt kunderne på Apples hardware og gav fornyede indtægter. Den slags er ikke nødvendigt i min virksomhed, tænker du måske. Men overvej det lige en ekstra gang. Uanset hvor unikt et produkt du producerer, og hvor smal en niche i markedet du har fundet, så kan alt lynhurtigt kopieres i dag. Løsningen er at differentiere sig i kraft af services, der skaber merværdi for kunderne, når de køber produkterne.